Det här som jag såg på PPCHero.com är givetvis intressant: Yahoo Shuts Down Their Content Network in Europe. Jag har inte hittat någon officiell information om det än. Tvärt om på hemsidan uppger Yahoo fortfarande:
"Utnyttja möjligheten att annonsera i hela Europa med Yahoo! Search Marketing. Vi finns i 12 europeiska länder – vilket betyder att du enkelt kan komma i kontakt med dem som söker efter just din produkt eller tjänst i dessa länder."
Från: Sponsrade sökträffar (searchmarketing.yahoo.com)
Yahoo Publisher Network (YPN) har emellertid aldrig blivit direkt "väsentligt" utanför USA och någon egentlig betydelse för någon i Sverige har jag svårt att tro finns oavsett om de blir kvar eller inte.
Är Content Match viktigt?
Ett exempel på en sajt i Sverige som Yahoo! uppger deltar i nätverket är Expressen.se. Hur aktuell den uppgifter är vet jag inte och jag har inte kontrollerat via Expressens webbplats eller på annat sätt om det ännu stämmer. Av erfarenhet vet jag att den typen av uppgifter kan finnas kvar väldigt länge hos leverantörerna efter att de inte längre är aktuella.
Oavsett hur deras nätverk ser ut i övrigt bland oberoende aktörer använder Yahoo! Content Match på egna sajter bland annat Yahoo! och Kelkoo. För sökresultaten har Yahoo! emellertid under 2008 experimenterat med att istället visa annonser de fick genom samarbete med Google och från juni 2008 kan vi läsa:
- Yahoo-Google agree online ad deal (BBC News)
- Our agreement to provide ad technology to Yahoo! (the Official Google blog)
Samarbetet tog emellertid slut redan under november 2008:
Exakt vad som är orsaken är svårt för oss utomstående att korrekt bedöma. Men precis som Google antyder kan ha påverkat är det här frågor som påverkar många aktörers inflytande och intäkter:
"However, after four months of review, including discussions of various possible changes to the agreement, it's clear that government regulators and some advertisers continue to have concerns about the agreement. Pressing ahead risked not only a protracted legal battle but also damage to relationships with valued partners. That wouldn't have been in the long-term interests of Google or our users, so we have decided to end the agreement."
Experimentet i sig pekar emellertid på att Yahoo! är tveksamma till att försöka utveckla Content Match vidare.
Vad är Content Match?
Content Match utvecklades av Yahoo! och är ett nätverk av sajter som får ersättning för att sälja målriktad trafik via reklam. Att trafiken är målriktad innebär att sidorna som annonser visas på påverkas av läsarens konkreta intresse. Både för Content Match och Googles motsvarighet Google Adsense sker detta åtminstone genom analys av innehållet på sidan. I båda fallen anpassas betalning via pay-per-click (PPC) d.v.s. beräknas från hur många läsare webbplatsen har skickat över via klick på annonsen.
Officiell information om Content Match upplevde jag som svår att hitta och särskilt att bedöma hur aktuell den är. Följande är emellertid några av de officiella sidor jag hittat:
Kommentera