10 Nyårslöften för SEOTaktik.com

1/05/2009

Sådant jag ska förbättra under 2009:

1. Rättstava med lämpligt program innan publicering för att fånga små orden jag ofta missar att skriva ut.

2. "Publicering" innan på en stängd blogg (eller åtminstone icke indexerbar som ej pingar) för att där kontrollera utseende på bloggpostningen. Så vitt jag vet går det inte att göra på den "skarpa-bloggen" korrekt om man skriver direkt i html via "Edit Html". Därmed får jag ofta editera och ändra i efterhand.

3. Göra Layouten för bloggen SEO-vänlig.

4. Införa en välgjord sitemap som pekas ut via Webmaster tools vilket förhoppningsvis får den (tror jag) sunkiga som är standard att inte verka:

Dessutom komplettera denna sitemap med en sida som fördelar PR via fasta länkar jämförbart med en sitemap.

5. Publicera sammanfattande artiklar över ämnen jag följt i form av enkla steg för steg guider. Ex. SEO-optimera Google Blogger. Där kan punkter och avsnitt länka till fördjupade inlägg jag redan gjort.

6. En gång i veckan samlat länka till externa tidningsartiklar och bloggpostningar som håller hög kvalitet och är ämnesrelevanta som jag läst under veckan.

7. Blogga de saker jag noterat om Google-algoritmen kring datum, tolkning av site-width på bloggar av "viss" typ, åldring av länkar och sociala media. Blogga om lätta sätt att få länkar som jag själv inte använder därför att de är oseriösa men som används av några och ser ut att ge god effekt med Google. Det handlar ofta om betrodda sajter där länkar går att skapa av besökare på ett sätt som inte direkt går att påstå är oseriöst men heller inte går att särskilja för Google jämfört med redaktionellt kontrollerade länkar gjorda av sajten själva. Typerna jag avser används av få och ger sådan kraft att få länkar krävs för mätbart värde.

8. Att ordna något väldigt enkelt men grafiskt snyggt till layout:en. Kanske kan jag byta till mig hjälp från Jan Sandahl?

9. Att granska i en serie bloggpostningar "the Google cloud" även avseende säkerhetsarkitektur liksom konkreta säkerhetsproblem (de finns).

10. Inte som nu alltid vara så himla snäll och tolerant.

7 kommentarer
Anonym sa...

"10. Inte som nu alltid vara så himla snäll och tolerant."

Du är nog redan nu ganska tuff. Mycket för Sverige!!!

2009-01-05 11:55
Anonym sa...

Jag håller inte med!

Tvärtom har jag varit relativt ytterst tolerant under 2008. Ta bara senast problemet jag hade med en viss annonsmäklare där "fel" uppkom som var möjliga att tolka som att irrationella religiösa föreställningar påverkat en viss sak.

Där erkände man att det var och började korrigera det. Sedan när medarbetaren där insåg att det rörde mer än 100 sidor ides han inte slutförde korrigeringarna.

Det förlät jag trots att jag har enormt leverage mot den aktören och kanske borde ha reagerat tydligare. Särskilt som jag egentligen aldrig fick en garanti för att det inte var en viss sekt som låg bakom det snarare än ett tekniskt problem.

Jag lät en idiot inom SEO-samhället komma undan med att förlämpa och förtala mig tämligen grovt. Helt enkelt därför jag tycker syn om honom eftersom han är indragen i en underlig religiös sekt och därför vet att han inte riktigt vet vad han gör.

Trots att mycket talar emot det och jag skulle vinna tydligt personligen på något annat bibehåller jag min pacifistiska inställning i internationell politik.

Jag brukar ge ett par stora amerikanska IT-aktörer små tips kring deras ibland allvarliga säkerhetsproblem närmast därför att samhället gynnas av det. Men samma gynnsamhet skulle finnas om jag publicera det offentligt. Rent av kanske att det skulle vara bättre på medel- och långsikt. Men jag är snäll.

2009-01-05 12:00
Anonym sa...

Mest anmärkningsvärt är egentligen att han hos annonsmäklaren som fick i uppgift att korrigera det inte har klarat av det än trots flera månader nu.

För egen del skulle det förvåna mig om jag inte i hans situation hade klarat av det på en dag.

Den där aktören upplever jag blir allt mer slapp. Man kan se det också att det poppar upp allt fler säkerhetsproblem i deras nya applikationer. Samtidigt förblir de ofta odokumenterade därför att de delar av säkerhetssamhället som traditionellt upptäckt och publicerat sådant inte upptäckt eller bryr sig i deras plattformar än.

Men jag får se hur jag gör här. Helt klart kan jag undvika att som nu vara översnäll mot dem men samtidigt gillar jag verkligen dem och de möjlighet de givit inom vissa områden.

2009-01-05 12:04
Anonym sa...

Här skrev jag fel:
"Där erkände man att det var och började korrigera det. Sedan när medarbetaren där insåg att det rörde mer än 100 sidor ides han inte slutförde korrigeringarna."

Detta skulle ha varit:

"Där erkände man att det var fel och började korrigera det. Sedan när medarbetaren där insåg att det rörde mer än 100 sidor ides han inte slutförde korrigeringarna."

D.v.s. man erkände inte SEKTEN hade med det att göra eller att man gjort något annat oacceptabelt.

Förövrigt intressant nog är jag helt säker på att den där liraren hos annonsmäklaren satt och läste igenom varje förbannat nyhet innan han korrigerade annonseringen. Det om något pekar på något ytterst speciellt...

2009-01-05 13:03
Anonym sa...

Folket i deras support är inte världens smartaste folk från början. På "företaget" har jag läst och hört att de inte har arbetskrav. Folk gör som de vill, arbetar om de har lust och får lön ändå bara de dyker upp.

Minsta kravet är att de ska klottra en idé på en whiteboard en gång per år.

2009-01-05 13:26
Anonym sa...

Jag tycker att du ofta kan vara brutal hur du säger saker.

2009-01-05 15:39
Anonym sa...

Ja kan se hur en del kan uppleva det.

Men de som berörs av det är så vitt jag vet uteslutande stora företag med enorm budget för att undvika just de problem jag pekat ut. Då behöver man uttrycka sig väldigt tydligt för att det ska gå fram. Tänk på att ingenting innan klarat att gå att komma in i deras öra.

Andra gruppen är mindre aktörer och personer som beter sig direkt omoraliskt. Där är det också befogat att uttrycka sig tydligt.

Ha också klart för dig att det sätt de flesta svenskar uttrycker sig på är direkt mjäkigt jämfört med inte minst USA. Jag tror absolut inte att det är något bra i vår kultur. Tvärtom menar jag att det gör att folk kan gå att lida över små saker många år bara därför de inte vill klaga lite.

Men vem vet. Jag kanske har fel. Det kanske är viktigare att trippa på tåna än peka ut allvarliga fel som ger oss en sämre värld på ett sätt som gör att mottagaren fattar vad som gäller.

2009-01-05 15:42

Kommentera