Chrome: Statistik besökare & Javascript på Blogger

1/11/2009

En poäng med Chrome ska ju just vara att javascript blir snabbare. Google satsar ju mycket på klientskript och ökad prestanda här bör ju därmed gynna deras agenda. På min Pryltrend.com har jag ju ganska mycket javascript och där fick jag särskilt för vissa sidor mycket tydligt bättre prestanda.

Det gällde till exempel labels:

www.pryltrend.com/search/label/Design

Mer intressant eftersom det är mer krävande och syns över hela sajten är att taggmolnet körs lite snabbare.

Men vilka kör Chrome?

Datavana och internet-intresserade testar ju sådant här nytt lite oftare. På företag kommer det däremot i nästan alla fall dröja väldigt länge innan jag kan tänka mig att något mätbart antal går över till Chrome.

Vanligt folk tror jag heller inte byter i första taget. Helst ska det nog komma färdigt med Linux och Microsoft Windows. Fast Google har naturligtvis världens största annonsnätverk på internet så sådant här kan gå lättare än normalt?

Chrome-statistik: Tre typiska (?) sajter

Som seriös bloggare bör man ju leta rätt på statistiken i Analytics avseende Chrome. Här gjorde jag det för tre sajter som är av tydligt olika typ med väldigt olika besökare. Perioden jag följde upp var 1 januari - 11 januari.

Nyfiken vital har läsare intresserade av forskning och hälsa. IT- och internet hör till deras minsta intressen. Föga förvånande hade Nyfiken vital minst Chrome: 0.81%.

Pryltrend.com är inriktad på prylar, teknik och dyligt. Här bör man ju kunna räkna med lite mer Chrome? Jadå 1.64%.

Här på SEOTaktik.com bör nivån givetvis vara högst. SEO handlar ju trots allt om trafik och trafik kommer från Google och det var Google som skapade Chrome. SEOTaktik.com visade sig så klart ha i särklass mest Chrome-besökare: 3.11%

Chrome i detalj på Nyfiken vital

Trots att jag bloggat om Google Chart (min guide) som jag verkligen känner kommer visa sig riktigt användbart (och så enkelt) har det ännu inte blivit av att använda det skarpt. Vi tar därför chansen här och ritar upp webbläsar-statistiken för Nyfiken vital. Orsaken att jag valde just den sajten är helt enkelt att jag starkt tror att dess typ av besökare är den som är mest typisk för internet:


(I diagrammet har Internet Explorer inte färgen vitt utan transparent blå d.v.s. den färg som det är mest av. Varför den färgen (0000FF00) blir vit på sin label vet jag inte men det flyttar med när man flyttar färgen. Antingen något fel jag gjort eller kanske en bugg.)

Förvånande mycket Chrome

Andelen Chrome kanske verkar låg men jag blev förvånad över att det är så många. Det märks verkligen att Google har marknadsfört Chrome maximalt. Att få folk att byta webbläsare är verkligen stort. Ingen gillar egentligen förändringar. Dessutom måste du ladda ner och installera programmet.

Tidigare bloggat om Chrome

Mitt första intryck av Chrome: Chrome: Annonsblindhet, Adsense & Float på Blogger

0 kommentarer

Kommentera