Hyves via Google: Se om domäner är straffade, utfiltrerade eller OK

1/20/2009

För mig känns det svårt att försöka uttrycka det bättre än Searchcowboys.com redan gjort:

"I think that the following story will be the weirdest story in search of 2009: at the moment it's possible to check if a domain got penalized for selling links just by checking the pagerank of a domain and putting "hyves" in front of that domain (as a subdomain)!"
Från: The Hyves trick: weirdest story of the year
Datum: 2009-01-20

Det här är ganska ointressant för mig men jag testade ändå runt på egna domäner. På dem fick jag PR 7 på samtliga:

PR 7 ska vara det normala svaret som ges för en domän (hyves.domän.toppdomän). Får man PR 4 sägs det indikera en bestraffning av domänen (för länkförsäljning och dyligt) för att få ej normal hantering av utlänkar. PR 0 sägs innebära att domänen inte finns med i index.

Vad är Hyves?

Tja om vi antar att den här upptäckten är korrekt kanske det är intressant att fundera varför parametern döptes till hyves. Tänk här på att det här inte behöver vara en officiell funktion utan kan vara läckage via säkerhetsdefekt. Går vi till en.wikipedia.org/wiki/Hyves berättas följande:

"Hyves is a free Dutch social networking site which has been online since October 2004. The site was launched by Raymond Spanjar, Koen Kam and Floris Rost van Tonningen. The name Hyves comes from the English Beehive - not from Hives, hereby comparing the users to bees in a hyve. Since the domain hives.nl was already registered, they chose to call their website Hyves."

Hur blir det för domänen hyves?

För domänen hyves.hyves.nl fick jag PR 3:

Däremot är hyves.nl PR 5, hyves.net PR 7 och www.hyves.net PR 7.

Antingen finns med andra ord även ett svarsalternativ PR 3 eller blir resultatet för domäner som heter hyves något som inte riktigt fungerar som tänkt.

Finns fler PR än 0, 4 och 7? Ja

Faktiskt kanske PR 3 och PR 5 också finns. Läser man runt vad som kommenterats på amerikanska och tyska bloggpostningar kring det här verkar det så. Läs t.ex. kommentarerna på Mediadonis.net:

Tänk här på att det här kan vara en funktion som någon lagt till odokumenterat under utvecklingen för att testa något. Exakt vad datat kommer ifrån och hur logiken ser ut vet vi inte. Det kan vara så att 0, 4 och 7 pekar på något som ser ut att stämma överrens enligt tidigare medan 3 och 5 inte gör det. Å andra sidan kanske 7 är det normala medan 5 är på väg mot 4 o.s.v.

Är detta informationsläckage?

Jag sätter min gissning på att det här inte är en medvetet implementerad funktion varken för medarbetare, associerade eller utomstående kontra Google. Min gissning är att det är en bit kod som fanns där som inte skulle finnas där. Ett testfall någon utvecklare lade till som inte detekterats.

Generellt upplever jag det inte som ovanligt.

0 kommentarer

Kommentera