Vanföreställningen om Gudar - Gudar är Parasiter och Virus

1/10/2009

Jag tar upp några rader jag skrev på en annan blogg. Egentligen hade jag tänkt göra en bloggpostning på bloggbilder.wordpress.com där jag samlade fria bilder på biologiska virus: Att illustrera Virus - Biologiska virus, Datavirus, Memer m.m. Jag gör så av och till där kring olika illustrationer som blir aktuella ofta. Det är en metod för att effektivisera det redaktionellt arbetat (jfr det jag skrev i Framtiden för svenskt media på internet). Genom att göra det på bloggbilder.wordpress.com ger jag tillbaka till bloggosfären som jag menar är värdefull och som jag är mycket tacksam över.

Kring bilder blev det ingen bra bloggpostning men appropå angreppen på religion jag gjort här på SEOTaktik.com vill jag lyfta fram en tanke från bloggpostningen som lite kom istället. Vi har den nedan om än lite omarbetad:

Från Att illustrera Virus...

I bloggpostningen diskuteras kortfattat och föga kompetent vad biologiska virus är. En svår fråga är om de är levande. På det väcker jag frågan:

"Men om biologiska virus är levande som ju bara är information är då inte datavirus också levande? Och i så fall kan inte idéer var levande?"

Jag har inget bra färdigt svar på om biologiska virus är levande eller inte.

Är memer levande?

Accepterar man att biologiska virus är levande ser jag ingen anledning till varför man inte på samma sätt måste acceptera att även memer är levande. Det var Richard Dawkins som föreslog memer som koncept. Wikipedia förklarar memer så här:

A meme (pronounced /miːm/) comprises a unit or element of cultural ideas, symbols or practices; such units or elements transmit from one mind to another through speech, gestures, rituals, or other imitable phenomena. The etymology of the term relates to the Greek word mimema for mimic. Memes act as cultural analogues to genes in that they self-replicate and respond to selective pressures.

Meme (en.wikipedia.org)

Tanken som kommer till mig är skrämmande... Min förhoppning är att den trots det kan hjälpa någon som är insjuknad i religion att försöka bota sig själv. Religion är en Virussjukdom:




Gudar är Vanföreställningar - Idéer. De sprider sig från hjärna till hjärna. De drabbade kan bli svårt sjuka och tillochmed spränga sig själva i luften för att skada andra. För att få uppmärksamhet till deras idé och sprida sjukdomen vidare.



Gudar går att se som memer. Accepterar vi att memer är levande p.s.s. vi kanske accepterar att virus är levande blir slutsatsen Att gudar är levande och existerar. De är parasiter.

Vad är liv? Ateism är viktigt

Frågan är hur vi definierar liv. Kanske är liv allt vi kan tillämpa evolution på? Kanske alla system där evolution kan verka på ett subjekt (datavirus, virus, människa, mem o.s.v.) gör att subjektet är levande. Att subjektet antingen med tiden dör ut eller utvecklas vidare?

För mig är detta starkaste möjliga argumentet för ateism som jag kan tänka mig. När man avbildar vanföreställningarna om gudar som memer d.v.s. idéer som lever i vår hjärna, sprider och i värsta fall kanske utvecklar sig genom evolution blir det riktigt otäckt. Det blir på en gång enklare att förstå den enorma skada religion orsakar genom jämförelsen med biologiska virus och datavirus som blir uppenbar.

Religion är en virussjukdom precis som Fågelinfluensa och Spanska sjukan.

Länkar från bloggpostningen

Länkar från den ursprungliga bloggpostningen som inte togs med i denna omarbetade förkortning inkluderade vilka likväl kanske är användbara för jämförelsen mellan biologiska virus, datavirus, religion och memer finns nedan. Mycket rör naturligtvis bilder eftersom det är vad bloggbilder handlar om.

0 kommentarer

Kommentera