Allvarlig varning: Min Analytics-lösning för hel sökväg är "farlig"

1/02/2009

Nu har jag tagit mig ganska mycket ledigt i jul så jag har inte bloggat något på min Pryltrend.com eller något annat jag inte haft lust med. Idag var jag emellertid in på Google Analytics och tog mig en titt. Allt var som väntat förutom just Pryltrend.com som såg ut så här (^_^)


Viss information borttagen från skärmdumpen

Det oroade mig inte så mycket då jag på annat sätt vet att den haft besökare. Istället utgick jag ifrån att jag lyckats editera bort Analytics koden. Den visade sig emellertid finnas kvar och ny sådan jag genererade var exakt lika förutom följande rad dessutom fanns på slutet:

catch(err) {}

(Den raden känns appropå diskussionen om "the Google Cloud" som positiv genom att det pekar på att defensiv-programmering prioriteras hos Google).

Trafiken hade emellertid slutat registreras korrekt under den 26 december. Det var dagen när jag införde och bloggade det här:

Därmed gäller med andra ord att det jag gjorde och dokumenterade (korrekt antar jag) är helt och fullständigt olämpligt. Det pekar iochförsig på problemet jag tog upp i bloggpostningen är väldigt verkligt. Jag menar så himla mycket under genomsnitt när det kommer till förståelse av Analytics lär jag inte ligga och inte heller avseende den tid jag har att lägga på att lära mig en massa underliga gränssnitt i legacy-lösningar. Dessutom kan jag säga att om jag inte hade bloggat det hade jag troligen glömt bort den här förändringen och missat orsaken.

Eftersom min lösning nu visade sig felaktig vill jag peka på följande jag skrev:

"Om jag nu inte förstått det fel. Jag har som sagt inte testat det än eftersom jag inte har lust att hålla på att störa statistiken genom att själv klicka länkar till webbplatsen."

Däremot exakt vad som nu är fel vet jag inte. Förändringar gav hur som helst i resultat att all trafik filtreras bort från att sparas till statistiken.

Jag tog nu bort det jag gjorde den 26 december. Eventuellt kanske vi återvändet till det här om jag ser exakt vad som gick fel. Om jag ids.

0 kommentarer

Kommentera