Google Strategi: Vilka gynnas / missgynnas?

1/02/2009

I första delen av artikelserien med min tolkning av Google:s strategi för framtiden kom den här frågan:

"I förväg: Vilka gynnas? Missgynnas någon?"
Från: Google: Infrastruktur idag och Strategi för framtiden

Frågan är absolut tidig eftersom jag ännu inte publicerat alls vad jag tror i övrigt eller ens vad jag menar att utvecklingen är. Ändå har naturligtvis både jag och de flesta av läsarna en ungefärlig bild av vad det här handlar om sedan lång tid. Motivet för de flesta av er som kommer att läsa artikelserien som regelbundna besökare av bloggen eller via RSS är troligen snarast att se vilken information jag fått fram och sedan dra era egna slutsatser. Därför kanske det inte är fel att ge ett förslag på svar på frågan redan nu? Om svaret är korrekt får framtiden utvisa och jag kan säkert förändra vad jag tror många gånger. Vi kan istället se det som en utgångspunkt för den riktiga analysen.

Stora aktörer

I den här gruppen har vi Google själva liksom Microsoft och jämförbara företag. Åtminstone ytligt kan det givetvis verka som Microsoft och Google står på varsin sida. Om det visar sig riktigt i verkligheten känner jag att jag har oerhört svårt att bedöma. Bara för att ge ett exempel på hur enormt svårt jag upplever det är att sia om de stora aktörerna (antagligen därför att jag liksom nästan alla andra i världen saknar erfarenhet) ger jag här ett exempel på en möjlig utveckling där en klar slutsats är svår att dra...

För mig och många jag känner finns det väldigt få användningsområden för hemmadatorn som kräver just någon tung hårdvara förutom dataspel. Det kan tala emot Microsoft och för "Google Molnet". Att det nödvändigtvis behöver missgynna Microsoft är jag däremot inte alls säker på:

1. Affärsanvändningen inte minst i servermiljö lär kvarstå.

2. Samtidigt verkar det för mig troligt att Sony kommer tvingas ur konsolkriget. Därefter tror jag att aktörerna vi haft i det vi kallat konsolkriget växer ut ännu en gång men nu med utökad betydelse. Jag tror att iochmed spelkonsolerna genom inte minst Wii blivit så vanliga att de kommer bli en viktig plattform även för film, musik m.m. (där allt fungerar utan strul). Xbox kan därför mycket väl bli en extremt lönsam affär inte minst givet mängden dataspel från Microsoft Windows miljön som mycket enklare går att porta.

Tror man att det stämmer kan Xbox-affären visa sig bli mer gynnsam för Microsoft genom den utveckling vi ser att Google leder. Detta iochmed denna möjliggör för fler aktörer att ha fokus och lägga kostnad på det kunden behöver snarare än en massa kringstöd. Microsoft har ju själva för många år sedan experimenterat själva som aktör här men misslyckats och sedan egentligen aldrig försökt igen undantaget desktop-applikationer och några dataspel.

Stora publicister

Stora publicister d.v.s. för Sverige DN, SVD, Aftonbladet o.s.v. tror jag initialt (och redan sedan ett par år) missgynnas. Tidigare har plattform för publicering och allt övrigt förutom själva innehållet varit väldigt dyrt. Det är det inte längre. Därmed kan fler aktörer starta upp som har fokus nästan uteslutande på bra innehåll. De stora tidningarna sitter samtidigt med en massa numera onödigt baggage bl.a. i form av egna IT-miljöer. Kostnaden för kvalitet blir därför högre för de stora tidningarna.

Dessa aktörer har samtidigt en enorm kunskap och man kan se att några av dem redan börjat förändras. Jag tror vi helt säkert kommer se en utslagning här men jag tror att de stora tidningar som kommer kvarstå på nätet efteråt kommer leverera mycket bättre innehåll än de gjort tidigare.

Vissa ser ut att gå den mer kortsiktiga vägen att kasta ut ännu mer tunt innehåll för kortsiktigt mer trafik. Jag tror inte det håller i längre. Andra (som i Sverige mer än någon annan upplever jag DN) har istället hittat en långsiktig väg där jag kan se:

  • Att man nu förbättrar redaktionella värde på befintiga typer av innehåll.
  • Erbjuder nya typer av innehåll som efterfrågas.

Och i det har en ny taktik där innehållet har värde under längre tid. Sedan även för DN finns ännu massor av outnyttjade vägar att öka den tidsrymd innehåll av vissa typer har direkt värde för läsaren. Här finns menar jag i en ganska stor typ av besökare som dessa aktörer ännu inte drar nytta av.

Små publicister

Små publicister gynnas genom att man i allt mindre utsträckning behöver bry i sig något annat än innehållet. Allt mer finns klart i färdig funktionalitet. Det krävs inte längre att man investerar stora summor i IT för att publicisera på nätet. Har du en bra idé som bara kräver standardfunktioner behöver du idag inte investera en krona i utveckling. Ännu är mycket nytt här så många behöver däremot lägga tid på inläsning och konfiguration. Några kronor på design kan också vara bra för några men i många fall inte avgörande.

Samtidigt har du inte sämre möjligheter att lägga funktioner för besökarna än de stora tidningarna. Du har rent av större möjligheter här än de flesta av dem genom att dessa inte kan utnyttja widgets och liknande färdigt lika enkelt som du kan.

Läsare / Besökare

Genom att fler aktörer kan starta upp och ha fokus bara på innehållet bör läsarna och besökarna gynnas. Samtidigt är det naturligtvis möjligt att det här gör det svårare att hitta till det bästa innehållet. Även om jag kan se från år till år att det bästa innehållet blir allt bättre tror jag detta är viktigt. När bättre innehåll finns vill man ha detta och inte något gammalt med felaktigheter.

Detta ökar intressant nog kraven på sökmotorerna vilket ju gynnar Google:s basaffär.

1 kommentar
Anonym sa...

En komplettering:

Jag menar (och kraftigt) att en av de viktigaste anledningarna till att vi nu börjar få en positiv utveckling kring demokrati och miljö är just fördelarna jag pekade på i "Små publicister".

Diktaturer och direkt omoraliska aktörer bland industralister har normalt tillgång till väldigt mycket pengar. Givetvis korruption men också moraliskt accepterade metoder gjorde det förr väldigt lätt för dessa att styra den information vi medborgare får.

De reducerade kostnaderna för publicering har givit möjlighet för "motsatta" aktörer att balansera detta.

Samtidigt har utvecklingen även givit aktörer som egentligen inte bryr sig i sakfrågan samtidigt som deras affär och/eller antalet av dem är sådan att de är mycket svårare "korrumpera". Det balanserar också.

2009-01-02 19:58

Kommentera