Avancerad SEO: Ett nytt tecken på små Google-tweaking?

1/27/2009

Jag har aldrig följt det här tidigare men så vitt jag kommer ihåg har jag aldrig sett det heller på vad som utger sig vara samma DC så här snabbt. Exemplet nedan är heller inte unikt. Det avser här SERP för Avancerad SEO och mer specifikt för sida tre och fyra (när man visar tio sökresultat per sida vilket är vad jag alltid gör om inte annat är angivet). Notera här domänen www.joinsimon.se som hör till en Simon Sundén...

Jag kan inte komma ihåg att jag sett sådant här tidigare på det här sättet. Eller tar jag fel?

Hur gör jag i dessa situationerna med blogglänkar?

I den här situationen med www.joinsimon.se eller när någon kommenterat och jag länkar i blogginlägg tar jag mig en ordentlig titt på bloggen innan. Här för "SEO & internetmarknadsföring | Joinsimon.se" är det på det stora hela en typiskt svensk internetmarknadsföringsblogg om än så vitt jag ser mer seriös än genomsnittet för den här typen av bloggar. Då kan man länka även när själva "triggern" är indirekt som här att sajten dök upp ovanligt i ett sökresultat.

Hade jag inte kunnat rekommendera den hade jag inte länkat sökmotorvänligt men ändå angivet den. Antingen med rel=nofollow och angivet att jag länkat så eller istället med URL som text.

2 kommentarer
Joinsimon sa...

Tjo. Det där var ett sjukt intressant sökresultat!

Tror det beror mycket på Googles snabbindexering då du ser att på sökresultatet där jag är på plats 30 så är sidan inte cachad, men på plats 33 är sidan cachad.

Snabbindexeringen har mycket att göra med RSS-fetchning (och i viss mån sitemap.xml) och då cachar inte sökmotorn sidan - därav kan det uppstå dubbletter.

Det är min teori, men du kanske har en annan?

2009-01-27 18:04
Anonym sa...

Kanske,

Jag vet inte riktigt. Snabbindexering har ju sett för vissa domäner ganska länge nu tror jag. Kommer inte ihåg att jag sett det så här. Tror det kanske beror på att de ställer in saker just nu.

Jag att Google har väldigt små problem med sökresultaten jämfört vid den här tiden på året 2008, 2007 och 2006. Ingen stor sak att ordna? Och kanske därför fininställer småsaker?

Svårt att se vad. Kan se förändringar men ingenting jag kan påstå att jag har någon åsikt om. Krävs nog att man kan mäta en massa jfr Google för att veta vad är bättre eller sämre.

Trevlig blogg du har hur som helst. Bra för Sverige.

2009-01-27 23:01

Kommentera