Hur coolt är inte Google Web history / Personlig sökning / Google Search Wiki?

1/27/2009

Så vitt jag ser på slumpprover på sökord som yoga, yogamatta, opuntia, örter m.m. tappar vi lätt ranking. Det är normalt så länge det är lätt (d.v.s. för örter från 1 till 2). Man rör sig som en seriös publicist sakta uppåt i zick-zack mönster (om man nu inte går efter trafik-stora nyckelord vilket jag inte ids). Faktorer som ger mindre variationer över tiden tror jag huvudsakligen är:

  • Nytt material som länkar huvudsidor.
  • Uppdatering av huvudsidor.
  • Hur bloggare och andra bedömt värdet relativt andra sidor när de länkar.
  • Google "dansar-SERP:ar" för att ta in statistik av olika slag.

Men just nu har jag trafikuppgång även när vi borde ha gått ner ett par hundra.

För mig verkar det som att en annan faktor nu börjar bli så tydlig att den påverkar och just här positivt. Jag tror det är det Google kallar Google Web history och som jag ofta kallar "personlig sökning". Eventuellt i kombination eller helt ersatt med det nya: Google Searchwiki (ej officiell Google-blogg men bra)?

Komplettering: Fast jag ska säga att jag tycker det är väldigt svårt att reda ut varifrån Google-trafik kommer. Jag tipsade om ett inlägg på en amerikansk blogg som föreslog en metod för att försöka mäta det via Google Analytics men jag tycker det känns små tungt att lära mig Analytics så mycket...

0 kommentarer

Kommentera