Creative commons: Debian och CC 3.0

1/11/2009

I bloggpostningen IT- och informationssäkerhet -> Försvarsfilosofi tog jag med ett foto på Bruce Schneier vars Applied Cryptography var fantastisk när den kom. Det första vad jag vet seriösa referensverket över kryptografi för praktisk användning. Applied Cryptography var så komplett (för den tiden)... Symmetriska chiffer: feistel nät, blockchiffer, olika typer av strömchiffer, public key, de grundläggande protokollen, säkerhetstänken, nyckelhantering. Samtidigt var den riktigt bra strukturerad.

Creative commons på Flickr

Hur som helst använde jag den här bilden i creative commons av Simon Law (Flickr) (som också har en egen sajt här: Simon Law):

Schneier och Diffie

När man tar chansen och använder fria bilder med creative commons via Flickr är det naturligtvis artigt och trevligt att skicka ett PM eller göra en kommentar. Kommentar är enklast men för populära bilder som får många kan fotografen lätt missa det. Jag brukar också generellt använda PM allt mer eftersom det fungerar bättre med min e-post nu (förr fick jag inget e-post om PM).

Simon Law gillar Debian

Simon Law såg jag i profilen pekade på att hans bilder helst ska vara Creative commons Attribution-Share Alike 3.0. Flickr stödjer ju inte 3.0 utan det går bara att ange 2.0 på bildsidorna så jag frågade honom om jag behövde ändra hur jag angivet det och vilken skillnaden var mellan licenserna som han prioriterade. Creative commons är ju väldigt värdefullt för mig (fria och bra bilder) så jag är alltid nyfiken på att lära mig nytt som dyker upp.

Han skrev så här tillbaka:

Since Flickr doesn’t support any CC 3.0 licenses, I’m not too strict about version 3.0.

A Creative Commons 3.0 license allows this work to be included in the Debian Project, a free operating system developed by volunteers. It also can be used in OpenCourseWare, which develops textbooks and course materials for educators and students worldwide.

Vad är nu Debian?

Debian är ju ett namn jag kände igen och associerade med Linux men behövde slå upp i Wikipedia (tänk vad skönt om det var med datorer som Bibeln och Koranen och det hade räckt att man lärde sig C64 på 1980-talet och det sedan var rätt för all framtid):

Debian (pronounced /ˈdɛbiən/) is a computer operating system composed entirely of free and open source software. The primary form, Debian GNU/Linux, is a popular and influential Linux distribution.[1] Debian is known for strict adherence to the Unix and free software philosophies as well as using open development and testing processes. Debian can be used as a desktop as well as server operating system.
Från: Debian (en.wikipedia.org)

Själva projektet finns här: www.debian.org.

Debian och Creative Commons Version 3.0

En ganska komplicerad och väldigt lång förklaring om bakgrund till kopplingen mellan Creative Commons Version 3.0 Licenses och Debian hittade jag i den Wiki som Creative commons har. Vad det verkar handla om är att creative commons i "original" inte nödvändigtvis fungerar bra med den licens själva Debian använder vilket gör att sådant under CC normalt inte distribueras med Debian:

"Consequently, debian-legal reviewed the CC licenses and concluded that none of the Creative Commons core licensees were free according to the DFSG and recommended that works released under these license 'should not be included in Debian.' (Id.)"
Från: Creative Commons Version 3.0 Licenses — A Brief Explanation

Arbetet med Creative commons 3.0 startades för att försöka lösa det här:

"The process of versioning to 3.0 began back around April 2005 as part of discussions with Debian and the Massachusetts Institute of Technology (MIT) about ways to improve the clarity of our licenses."
Från: Creative Commons Version 3.0 Licenses — A Brief Explanation

Exakt vad som egentligen gäller för Debian verkar emellertid fortfarande vara lite osäkert:

"Whether Debian now declare the CC Attribution and Attribution-ShareAlike licenses to be free according to the DSFG or not — given all negotiated amendments are included in version 3.0 with the exception of the parallel distribution provision — remains an open question.

Certainly, Debian voted (See ‘General Resolution: Why the GNU Free Documentation License is not suitable for Debian main, [25]). earlier in 2006 to allow works licensed under the Free Documentation License to be used in Debian projects. The vote specifically says that the anti-TPM clause in the FDL does not render the FDL incompatible with the DSFG. However, it is not clear whether this treatment is an exception or will also enable the CC Attribution and Attribution-ShareAlike license to also be held to be compatible with the DSFG."
Från: Creative Commons Version 3.0 Licenses — A Brief Explanation

Hos Debian finns det ett ganska komplicerat dokument om det här att läsa här: General Resolution: Why the GNU Free Documentation License is not suitable for Debian main (detta är referens 25 i citatet ovan).

Hur som helst verkar det som om man vill använda CC och distribueras med Debian är CC 3.0 det bästa alternativet.

1 kommentar
Anonym sa...

PS

Dessutom är det artigt och vedertaget att alltid göra bilder man använder A Fave. Det är som en röst på bilden och påverkar bl.a. bildsökningen på Flickr.

Något jag tyckte var enormt kul (ganska elakt av mig egentligen) var en kvinna som satte sina bilder CC By 2.0 men inte gillade att man egentligen använde dem. Det skapade en massa bök för mig när hon plötsligt ändrade sig även om jag inte behöver bry mig i det (men jag gör det ändå alltid).

Samtidigt ändrade hon licenserna på sina bilder och gjorde dem ett korttag "private" eller liknande. En bugg i Flickr gjorde att hon tappade alla sina Faves.

Jag har för mig att de löste det dock efter lång tid.

Men hon var helt förstörd över det där kom jag ihåg. Faves är med andra ord oerhört viktigt för många på Flickr. De samlar dem under en massa år och det är deras sociala status.

2009-01-11 21:53

Kommentera