Chrome: Annonsblindhet, Adsense & Float på Blogger

1/11/2009

Nu blev det av att ladda ner webbläsaren Google Chrome. Jag blev positivt överraskad. Gränssnittet känns enklare.

Adsense med Chrome

Något jag upplevde var att Google Adsense gav lite "bättre" annonser (verkade mer relevanta och snyggare för mig). Men jag gissar orsaken är att jag annars använt Mozilla. Mozilla och Chrome använder olika motor för rendering:

"For publishers, you should see the ads on your pages continue to appear as normal in Google Chrome; we built Google Chrome so that most webmasters and site owners shouldn't have to make changes to their sites. If your site is compatible with Safari, it should also be compatible with Google Chrome, as they are both built using WebKit. If you have any questions regarding compatibility with your site, feel free to refer to our webmaster site."
Från: Inside Adsense: Google Chrome

Kanske tycker jag helt enkelt annonserna ser snyggare ut i Chrome? Eller kanske det har med någon parameter som har med historia att göra som inte importerades. Eller så var det fulständig inbillning.

Chrome och Annonsblindhet

En till förklaring till att jag upplevde Adsense bättre kan också ha varit något betydligt mer tilltalande om det stämmer: Minskad annonsblindhet. Det flesta använder ju inte den renderingsmotor som Chrome har så sidorna ser ju annorlunda ut. Samma gäller ju webbläsarens design i övrigt kontra Mozilla, Internet Explorer och Opera.

Det bör minska annonsblindhet tror jag!

Chrome på Blogger: Float gav lite problem

Jag såg heller inga tydliga problem med renderingen på någon viktig sajt. Det enda problem jag upptäckte var det här på Pryltrend.com (borttaget nu) som använder Blogger som plattform:

Orsaken till det där problemet har sannolikt att göra med att renderingen Chrome använder hanterar float annorlunda jämfört med Internet Explorer och Mozilla i det särfallet:

Jag får väl ordna någon liten fix eller undvika just den där kombinationen.

Mer om annonsblindhet

Annonsblindhet kanske inte är en term alla känner till?

Google Adsense diskuterar annonsblindhet på svenska här: Vilka färgpaletter lyckas bäst?
Och på engelska (ändra bara hl=sv till hl=en i URL): What color palettes are the most successful?

Wikipedia om annonsblindhet: Ad blindness

0 kommentarer

Kommentera