På stora företag kan starka medarbetare, inhyrda konsulter och fokusgrupper lägga mängder med tid på att hitta nya symboler och logo. De ska uppfattas vara bra av målgrupper, lika dåliga av alla medarbetare som haft olika åsikter och gärna ha något tänk som låter bra. Hur Google gjorde när de valde sin nya favicon vet jag inte men man kan ju ändå gissa på en tolkning. Ännu mer intressant är att den kommer just nu. Har ni inte sett den framgår den av skärmdumpen från Chrome:
Det är symbolen som syns till vänster om "Google" som är deras nya favicon för Google.com. Symbolen till vänster om texten "Search Results - Goo..." är logo för Google Chrome.
Annonsblindhet & Uppmärksamhet: Webbläsarens betydelse
När nu Google infört sin nya favicon är det något jag märkte tydligt. Jag hittade inte längre min Google tabb som vanligt. Därmed kan man inte göra saker automatiserat på samma sätt i webbläsaren som man är van. Sådan förändrad uppmärksamhet tror jag kan minska annonsblindhet ett tag. Du tvingas helt enkelt att titta runt mer i webbläsaren. Om det har någon mätbarverkan vet jag givetvis inte men för en så stor sajt som Google kan man kanske tänka sig det? Att Google ständigt håller på med nya "konstverk", bilder och symboler på själva söksidan tror jag är av precis samma orsak. Det gör att fler personer är mer uppmärksamma när de är på sökmotorn och därmed minskar annonsblindhet. Jag tror du filtrerar bort mindre information som du inte lärt dig är sökresultat.
På samma sätt för detta bokstavligen dina ögon direkt på Google:s nya logo. När du letar efter Google bland tabbarna tänker du på Google. Letar du saknar du Google. Vill Google nu förnya varumärke och bli ett mer "komplett internet" kan det tänkas vara värdefullt.
Det nya Google
Det gamla Google var bara sökmotorn. Därefter växte de med diverse små köp. De började också bygga mer andra saker själva. En samlad strategi började skymta fram. Nu ser de ut att vara på väg att knyta samman säcken och den nya symbolen kan man gissa ska illustrera detta nya Google. Google ska nu på allvar bli mer än sökmotor.
Givet det är frågan om vi kan gissa oss till hur Google tänker utifrån deras symbol? Låt oss först komma ihåg symbolen för Google Chrome. Den är delvis likartad i utseende och färger och kom nyligen i tiden. Allt annat än ett gemensamt tänk för symbolerna i förväg har åtminstone jag svårt att tänka mig. Det viktiga med Chrome-symbolen upplever jag är:
- En mitt.
- Tre komponenter som ligger runt mitten.
Låt oss gissa att mitten är Google Chrome. Jag menar det skulle ju kännas konstigt om det var något av de tre sakerna som ligger runt den. De tre komponenterna runt kanske kan tänkas symbolisera enligt:
-
Rött
Gissning: Googles nätverk för publicering av innehåll.
Motivering: Youtube, Blogger m.m. har röd färg.
Grönt
Gissning: Alla sökmotorer av olika slag.
Motivering: l i Google på Google.com är grön och den kan lika gärna läsas som I d.v.s. index. Dessutom för Googles nya favicon snarare än logo för Chrome är grönt störst och det tänker jag ska symbolisera deras största affär. Slutligen är grönt en av få färger som används i standardutseendet på sökresultaten.
Gult
Gissning: CDN och övrig teknik för optimering
Motivering: Det ska vara något som ligger nära webbläsaren och som Google prioriterat. CDN satsar de ju massor på liksom liknande optimering. Chrome optimerades dessutom hårt kring javascript. Tänk här också på att gult ligger längst ner tillsammans med grönt för Google.com favicon. Det är med andra ord för Google grundläggande infrastruktur som också ska ligga mycket nära sökmotorn. Detta är fallet just för Google CDN och Google DC.
Blå i Google.com favicon är ju Chrome på samma sätt som den är mitten i Google Chrome logo och favicon. Nyansen verkar vara den samma och i Google.com favicon är ju blå en "förvriden" cirkel. Men tänk här på att Google Reader använder samma blåa nyans. Att tolka färgen som Google:s olika läsare verkar väl inte orimligt? Nu förstår vi dessutom hela symbolen för Chrome. Det är du och jag / besökaren av "webben": Google innehåll, Google sökmotor, Google cache med Google läsare i mitten.
Övriga färger som går igen har givetvis samma betydelse i båda . De kommer ju från samma PR- / marknadsförings-generation på Google.
Mörk-blått och vitt kvarstår... Vad kan de vara? Har vi något i den gamla Google-sökmotorn som är nytt? Ja deras Search Wiki kom nyligen. Jag tror inte den är med som egen men låt oss ändå bara anta att den ändå är just mörk-blå därför att rubriken i sökresultaten har denna nyans. Då är det bara vitt kvar vilket kan låta bra om det får vara medarbetarna. De "knyter ju samman allt i företaget."
Kan man resonera så här? Nej det kan man inte. Det går att hitta hur många tolkningar som helst som verkar rimliga för olika personer när man saknar initierad kunskap. Var och en hittar något som bekräftar vad de redan tror på.
Egentligen för att vara ärlig tror jag själv att mitten på Google Chrome symbolen står för deras satsning på Google App Engine med widgets, gadgets och dyligt.
Kommentera