SEO: Kaspar Szymanski från Google berättar & förklarar

1/21/2009

Än så länge känns det som den ekonomiska krisen är positivt för SEO-samhällen. Jag upplever att färre bloggar om SEO, marknadsföring på nätet o.s.v. med lägre kvalitet är aktiva. Samtidigt tycker jag att seriösa bloggare lägger mer tid på att faktiskt berätta något vi läsare har nytta av. Ett bra exempel på det har vi på bloggen Maxroy.com:

Där besvarar Kaspar Szymanski som arbetar med anti-spam hos Google flera frågor på ett bra sätt. Väldigt mycket var lite små intressant varav några saker kan vara värt att kommentera eller särskilt peka ut vilket jag gjorde nedan...

Om länkbyten

Flera svar kommer in på vad som är seriösa inlänkar och vad som är oseriöst. Ingenting i svaren tycker jag skiljer ut sig från vad jag tidigare uppfattat gäller. Ett svårt område är givetvis länkbyten där Szymanski har följande att säga:

"If linking is natural, based on relevancy of content sites I don’t see a violation of any Google Webmaster Guidelines. I remember the case of a small vet site and a pet food wholesaler located close by, linking to each other. That seems pretty reasonable, since visitors from the one site could be interested in the content/offer of the other, right? On the other hand, if you think of a games community forum cross linking with a bride shop in Warsaw and an all inclusive hotel chain in South Asia, the chances are low that the links have been set for users. Obviously, the second example would be a violation of our Webmaster Guidelines."

När ska man börja använda rel=nofollow?

De kom även in på problemet hur långt det är lämpligt att gå med rel=nofollow. Att använda den för köpta och sålda länkar tycker jag är vettigt på samma sätt som man tydligt bör ange för läsaren att reklam är just reklam.

Maxroy.com frågade Szymanski om det vore lämpligt att sätta rel=nofollow på alla utlänkar från en wykop.pl (uppges vara en polsk-site liknande Digg). Svaret var intressant och stämmer med hur jag uppfattar Google:s strategi (fet och kursiv har jag lagt till):

"While Google doesn’t comment on specific companies, I would like to point out that using the attribute on sites based on user generated contentseems to be becoming more and more an industry standard, ever since respected sources like Wikipedia incorporated it. In my personal opinion it can be also a good way to discourage spammers from abusing social bookmark services for deceptive linking methods.

But I also think initially nofollowing links and either manually or automatically removing the attribute when certain trust-based criteria is met, let’s say if a user was consistently providing high quality, relevant links, is appropriate and an effort Google would see in a positive way."

Jag tolkar Google:s inställning enligt:

  • Problemet med spam på den här typen av sajter är så pass stort att det är bättre att en site uteslutande använder rel=nofollow än rel=follow på allt.
  • Ännu bättre är givetvis om ej betrodda länkar har rel=nofollow medan kontrollerade betrodda länkar har rel=follow.

Nersidan för Google med rel=nofollow illustreras bra av fallet när Wikipedia valde att sätta alla utlänkar till rel=nofollow. Det var knappast optimalt för Google eller de som söker information via Google eftersom utlänkarna i Wikipedia höll (menar jag) mycket hög kvalitet jämfört med allt annat på nätet. För Wikipedia kan jag däremot inte se någon nackdel alls:

  • Engagerade hos Wikipedia behöver lägga mindre tid på att hantera spam.
  • Betydelsen av Wikipedia kanske ökar lite?
  • Wikipedia är så pass starka och har sådant värde att det knappast påverkar deras ranking negativt.

Vad Szymanski rekommenderade på nätet

Alla webbresurser Szymanski rekommenderade har samlats nedan. Det mesta på andra språk än engelska (det fanns en del som bara fanns på polska) tog jag inte med. Inte heller generella rekommendationer av hela hjälpsidorna och dyligt.

0 kommentarer

Kommentera