Google Analytics: Att se typ av Google-sökning, position m.m.

1/19/2009

Själv har jag inte lyckats motivera mig att försöka lära mig det mest grundläggande i Google Analytics som vi såg i ett första enkelt försök som gick helt fel: Allvarlig varning: Min Analytics-lösning för hel sökväg är "farlig" appropå Google Analytics: Sådant som irriterar. Det tråkiga med det är att Google fortsätter att bli allt mer generös med den data de låter gå ut från den statistik de själva får in och som jag läste på Searchcowboys.com verkar det beröra Universal Search och ser ut att gå att plocka upp via Analytics:

Mest intressant är ju om det verkligen visar sig stämma att det ökar möjligheten att skilja ut Google-trafiken bättre. För mig Google Analytics amatör och troligen en väldigt genomsnittlig användare ligger min förmåga just nu ungefär på nivån att jag via menyn kan få resultat för bildsökningar separat.

Sådan här statistik kan vara värdefull. De gör att man kan rikta in satsningar på förbättringar bättre genom att peka ut vad som egentligen intresserar den här gruppen av läsare. Underligt nog känner jag mig ändå inte alls motiverad att göra ett till försök att lära mig Google Analytics filter (-__-) Annars tycker man ju att sådant här borde göra en mer engagerad. Fast här får man ju väga mot allt annat användbart man läser om både i Analytics och en massa annat. Fast för att vara ärlig brukar det vanligen heller inte bli av att lära sig det heller (<_>)

0 kommentarer

Kommentera