Blogger: "Blogs I follow" fungerar inte rätt för SEOTaktik.com

1/12/2009

"Blogs I follow" visar inte som förväntat i min administration alla som följer den publikt. Jag vet många fler bloggar som har den som public follow och egentligen ingen av dem dyker upp. Senast såg jag Sertion (hans Blogger-sida) som kommenterade i Tre tolkningar av Google:s nya favicon:

Han och nästan alla andra dyker inte upp i min administration av "followers" det vill säga:

http://www.blogger.com/manage-followers.g?blogID=ditt-blogg-nummer


OBS: Ange gärna din blogg när du kommenterar

Du kan ange ditt namn och sökväg till din blogg när du kommenterar. Ändra bara inställningen till höger om "Kommentera som:". Det är ju roligare om ni anger era bloggar istället för profilsidorna som här sertion.blogspot.com.


När slutade followers visas rätt för mig?

Kanske lade det där ner att uppdateras när jag gav den domänen SEOTaktik.com eller när jag satte dit Feedburner. Sannolikt kombinerat med något av detta och att jag tog bort den widget som ska visa followers (de ska man ju kunna se även annars i administrationen som jag förstår det).

Två undantag finns från detta: Första follower respektive när jag testade att göra mig själv follower för några veckor sedan. Ingen av alla i övrigt visas i administrationen.

Inställningar i Blogger för Followers

Jag inga inställningar varken för Blogger.com eller draft.blogger.com där jag kan styra något för detta. Däremot finns naturligtvis administrationen där followers normalt ska visas och man kan blockera folk och så. Ingenting där heller ser jag att ställa in.

Åtminstone ett liknande problem som mitt är rapporterat och sägs vara korrigerat sedan augusti 2008 enligt Readinglist and manage blogs issue på knownissues.blogspot.com:

En duktigt upplärd Blogger-användare rapporterar säkert sådana här problem. Men egentligen varför skulle jag det om jag inte tycker det är särskilt viktigt för mig? De får väl läsa bloggen precis som alla andra om de känner att den är intressant eller strunta i det annars.

Vad jag tror orsakar problemet och vad som kommer lösa det

Min gissning är att något av de "externa" datafälten för bloggen håller gamla uppgifter för bloggen kring detta och att den därför inte uppdateras. Dessa sattes när vanlig widget för att visa followers sattes till bloggen och har inte ändrats sedan den togs bort. Eftersom jag själv dök upp när jag testade det.

I så fall kanske det här fixar sig om jag lägger till widget för att visa bloggföljare. Och ev. radera den om man vill.

3 kommentarer
Anonym sa...

Ok detta löste inte problemet omedelbart.

Prövade därför att ta bort mig själv för att indikera att något ändrats. Lägger sedan till mig själv.

Tittar man på feeds och så uppdateras Blogger ogärna direkt. Istället sker det ett fåtal gånger per dag (var 6 timme om jag kommer ihåg rätt?).

Låter det hela ligga kvar tills i morgon. Får Tina "extra" trafik för det är det välkommet till henne (0_<)

2009-01-12 19:25
Anonym sa...

Att man kommenterar med profilen som länk är att man väljer sett Google-konto när man kommenterar.

Det är ju ganska lätt att ändra det, men om det är det förinställda så blir det ju lätt att man gör så.

2009-01-13 10:05
Anonym sa...

Gör som ni själva vill,

Tänkte närmast för dom som inte kände till det. Tror man kan få lite mer trafik genom att ange blogg hellre än Blogger-profilerna.

2009-01-13 10:17

Kommentera