Avancerad SEO: PR för sv.wikipedia.org? O eller 7

1/26/2009

Jag skriver på ett ännu ej publicerat inlägg där jag jämförde några faktorer för ett antal referensverk och såg att startsidan för sv.wikipedia.org dvs: sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida (den som sv.wikipedia.org gör redirect till) just nu saknar PR. Undersidor på sv.wikipedia.org ser i de fall jag kontrollerade ut att ha PR ungefär som förväntat.

wiki/Main_Page är wiki/Huvudsida

Det gäller däremot inte en.wikipedia.org som gör redirect till en.wikipedia.org/wiki/Main_Page. en.wikipedia.org/wiki/Main_Page är i sv.wikipedia.org motsvarande sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsida och denna har korrekt PR 7: sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsida.

Har något ändrats? Hur såg det ut innan?

Jag kommer inte säkert ihåg men jag ser med web.archive.org att sv.wikipedia.org ser ut att ha börjat använda sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida cirka december 2006: sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida.

en.wikipedia.org länkar sv.wikipedia.org från sin startsida enligt: sv.wikipedia.org/wiki/. sv.wikipedia.org/wiki/ gör redirect till sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida vilka båda saknar PR.

SEO och Google: Varför är det här intressant?

Jag vet inte om det här säger något viktigt. Ingen aning på en skala där man försöker göra en bedömning som är vettig. Något att fundera på är emellertid om Google använder kunskap om vanliga plattformar för presentation av innehåll (t.ex. Wikimedia, Drupal, Wordpress.org o.s.v.). Det kan ju underlätta korrekt och snabb indexering? För mig verkar det smart om man vill optimera saker och ting. Jag har misstänkt flera år att det är så och tycker att man av och till ser saker som pekar på det (men att försöka bedöma det trovärdigt har jag aldrig brytt mig i och att ta fel är säkert väldigt lätt). Om sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsida behandlas från en aspekt som startsida kanske det i så fall är en till grej något som pekar på detta?

Sådant här ser man av till och tror jag av alla möjliga orsaker men det är hur som helst något att följa upp. Vem vet?

0 kommentarer

Kommentera