En livsförändrande upptäckt

1/27/2009

Den här upptäckten är inte särskilt miljövänlig och jag brukar försöka undvika allt sådant. Det praktiska värdet är trots det så stort jag gång på gång har förfallet till att dra nytta av den. Vad jag upptäckt är att man kan göra rent nästan vad som helst utan arbete genom att använda koncentrerad Ariel Color istället för vanliga disk- och rengöringsmedel. Ariel Color är ju ett tvättmedel för kläder och har jämfört med ett typiskt rengörings- eller diskmedel en närmast abnorm hög koncentration av tensider p.g.a. den enorma förväntade utspädningen i tvättmaskinen.

Har du bränt fast något i en kastrull? Rent av låtit det torka? Häll i vatten och en ordentlig dos Ariel Color. Låt det stå någon timme och skölj sedan. Det bör räcka att du sköljer utan diskborste eller värre. Sådan är styrkan... Också perfekt för att rengöra avlopp, rör och liknande. Ta en ordentlig dos och häll i avloppet. Låt verkan någon timme och skölj sedan med rinnande varmt vatten. Spisen har jag också haft bra resultat med men här får man ju späda något innan och använda skyddshandskar.

Däremot ska man naturligtvis helt undvika att ha det på trä och andra känsliga material. Det skadar: fräter. Dessutom är skyddshandskar och skyddsglasögon lämpligt i många fall.

Men det här är något jag skäms över. Jag har gjort det mesta jag kan för att dra ner min miljöpåverkan inklusive att stänga av kylskåp och frys. Allt egentligen. Men det här har jag visat mig svag för sista veckan. Det är så effektivt. Och miljöpåverkan av det här är ingen småsak. Här vräker man riktigt ut jämfört med all normal disk och rengöring... Jag har missbrukat det flera gånger nu senaste veckan. Osmakligt och oförlåtligt.

Komplettering: Det ska vara flytande Ariel color. Detta är väldigt viktigt!

0 kommentarer

Kommentera