Forskning: Navigation viktig för hur information tas tillvara

1/14/2009

En studie publicerad i journalen Psychology & Marketing undersökte hur design på en webbsajt påverkade barns förmåga att ta tillvara information från sajten. Navigering visade sig viktigt och yngre och äldre barn hade olika behov. Resultaten från studien bör vara intressanta för alla med webbsajter.

Navigation: Kartor eller listor?

I studien använde man cirka 200 pojkar och flickor från sju tillochmed 12 år. Fyra webbsajter konstruerades och designen baserades antingen runt:

  • En karta.
  • En lista över innehåll.
  • En karta med ledtrådar för inlärning.
  • En lista med innehåll med ledtrådar för inlärning.

Ledtrådar för inlärning gavs via pop-up fönster för att förstärka specifik information på sajten. Dessa visades i samband med att barnet lämnade webbsajten.

Typ av webbsajt hade stor betydelse

Barnen fick besöka en av de fyra webbsajterna. Navigation visade sig ha stor betydelse för vad de kom ihåg och hur korrekt:

  • För barn 7 - 9 år var en karta bäst. De tenderade till att behandla information holistiskt.
  • Barn 10 - 12 år fick inte ut något av en karta. De kunde själva välja ut vilken specifik information som var relevant.
  • Ledtrådar hade de yngre barnen nytta av men tillförde ingenting för äldre.

Forskarna sammanfattade sin slutsats om de äldre barnen så här:

"Older children, between the ages of 10 and 12, performed equally as well with either a map or a content list, and with or without learning cues."

Mer om studien

Studien är publicerad i Psychology and Marketing: The effects of interface design and age on children's information processing of Web sites (Wiley.com). DOI är 10.1002/mar.20259.

0 kommentarer

Kommentera