Chrome på SEOTaktik - Statistik för besökare

1/13/2009

Nyligen tittade jag över webbläsare bland besökarna på tre av mina webbplatser med tror jag tydligt olika läsargrupper: Chrome - Statistik besökare & Javascript på Blogger. Eftersom antalet av direkttrafik ökat tydligt på SEOTaktik.com sedan jag valde att börja skicka ut förkortad RSS (läs mer hur det påverkade trafiken: Kort RSS ser ut att ha dubblat antal läsare) tyckte jag att det kunde vara intressant att följa upp statistiken för SEOTaktik.com mer begränsat till de sista dagarna.

Så här skrev jag då om trafiken på SEOTaktik.com för perioden 1 januari - 11 januari:

Här på SEOTaktik.com bör nivån givetvis vara högst. SEO handlar ju trots allt om trafik och trafik kommer från Google och det var Google som skapade Chrome. SEOTaktik.com visade sig så klart ha i särklass mest Chrome-besökare: 3.11%

Den här gången har jag tagit ut trafiken för 10 - 12 januari d.v.s. 10 och 11 januari finns med i båda populationerna medan 12 januari är ny och allt innan 10 januari inte ingår i population två. Jag tog ut statistiken för population två idag 13 januari efter 17.00 och jag är nästan 100% säker på att 12 januari är helt "klar i" Analytics.

Webbläsare 10 - 12 januari: SEOTaktik.com

Enligt Google Analytics var statistiken över olika webbläsare dessa dagar:

Firefox 55,89%
Internet Explorer 33,67%
Chrome 5,72%
Netscape 2,02%
Safari 1,68%
Opera 0,67%
Mozilla 0,34%

Eller trevligt och enkelt illustrerat med Google Chart (SEOTaktik.com):

Andelen för Chrome är med andra ord för period två 5.72% istället för 3.11%.

Hur ska man tolka det här?

Det är ju väldigt svårt och jag kan se fyra möjliga förklaringar:

  • Chrome är vanligare hos den extra trafik som tidigare stannade i RSS. Jag kan tänka mig att det stämmer.
  • Besökare laddade ner Chrome när jag skrev om den och gick in igen på SEOTaktik.com.
  • Chrome har generellt snabbt blivit mycket vanligare.
  • SEOTaktik.com har ökat i antal läsare (RSS, sökmotor o.s.v.) av en grupp där Chrome är vanligare.

Jag gissar att den huvudsakliga orsaken är den första. De flesta av läsarna av den här bloggen kände nog till Chrome innan jag skrev om den. Att Chrome skulle växa så här känns väldigt snabbt. Inte heller ser jag att tillväxten av nya besökare på något uppenbart sätt (men jag kan ta fel här) förklarar det här.

Operativsystem

Nedan (för att leka lite mer med Google Chart (SEOTaktik.com)) har vi procentandelen av de operativsystem som förekom bland besökarna under period två:

Jag blev ganska förvånad över att Linux inte var vanligare. Inte för att jag någonsin kan komma ihåg att jag sett någon statistik men jag hade föreställt mig att det låg på 10% - 15%.

3 kommentarer
Anonym sa...

Kanske är det så att Macintosh är ganska vanligt bland SEO-folk p.g.a. kopplingen till alla gamla webbyråer med webbutiker som kunder?

2009-01-13 20:02
Anonym sa...

Alltid varit en stor fan av statistik, och google analytics gör den både smidig och vacker.

Sen att chrome användningen har ökat kan ju ha med att du har nämnt den positivt de senaste dagarna, eller, med att du har bytt till en kort RSS.

2009-01-13 22:41
Anonym sa...

Jag tycker aldrig jag får ut riktigt det jag vill från Analytics. Och sådant som kommer verkar vara mest intressant för annonsköpare och små smala sajter.

Själva graferna är som sagt gjorda via Google Chart. Man länkar "en bild" som skapas dynamiskt i Googles CDN utifrån parametrarna. Väldigt tilltalande och trevlig lösning. Fantastiskt användbart för alla bloggare.

2009-01-13 22:52

Kommentera