En ganska kul kommentar

1/11/2009

Kom ni ihåg det här jag skrev om felaktiga tolkningar p.g.a. av starka revir-känslor? Det är viktigt att tänka på som skribent för det är väldigt vanligt. Vi drabbas tror jag alla av det av och till både som subjekt och objekt. Jag fick ett bra exempel till på det nu som kommentar som också var väldigt SEO-rolig. Men låt oss först citera vad jag skrev om fenomenet förra gången:

"Jag såg i en kommentar att det fanns behov av att tydliggöra texten. Det är faktiskt ganska intressant och jag borde ha insett det. Där folk är engagerade blir det ofta så att vissa kan tolka allt som kan uppfattas som kritik som regelrätta angrepp. De gör det spontant och snabbt utan att först tänka efter eller läsa ordentligt.

De ser inte vad man egentligen skriver utan filtrerar det till en felaktig tolkning som känns som aggresiv och orättfärdig kritik. Detta är något som är bra att känna till! Och man måste ta hänsyn till det som skribent. Det är något jag tror de flesta av oss kan råka ut för både som läsare där vi överreagerar och som skribenter där vi inte varit tillräckligt tydliga och där det är motiverat hänsynsfulla. "

Tänk nu på att jag bloggat två gånger om sv.wikipedia.org under ett par dagar. Första gången pekade jag på en underlig redirect som ett exempel på ett ganska vanligt problem i Wikipedia som jag ville ha ett exempel dokumenterat på. I fall två pekade jag på att jag upplever att s.k. interwiki-länkning mellan åtminstone svenska och engelska minskat i andel. Slutsatsen från det är självklar för den initierade besökaren från Wikipedia-samhället (^_^)

"Jag tycker mig märka en ständig konspirationsteoretisk hållning i ditt synsätt på Wikipedia. Att många saker av dig uppfattade som underligheter skulle vara iscensatta av personer som med olika lister och trick vill dra trafik till den ena eller andra sidan. Jag tror inte du ska dra för stora växlar på en sak som redirecten ovan. Oftast är det helt enkelt misstag eller mindre genomtänka redigeringar, inte personer som medvetet smider ränker."
Kommentar gjord i: Underlig redirect i Wikipedia

Notera här att han skriver "ständig konspirationsteoretisk hållning". På så sätt försöker han få det att verka som han läser bloggen regelbundet och märkt detta tidigare. Nu finns ingen sådan historik. Sedan hur vanligt det är att driva trafik generellt är givetvis svårt att avgöra liksom för sv.wikipedia.org men det är onekligen ett hett ämne bland de amerikanska SEO-bloggarna. Och det förekommer.

Men jag tar absolut inte illa upp av en sådan här kommentar. Tvärt om. Det blev ett så fantastiskt exempel på precis det jag skrev om tidigare! Man kan bara vara tacksam. Ett tag blev jag rädd att jag tagit bort kommentaren av misstag. Jag hade godkänt den men den dök inte upp. Men sedan kunde jag andas ut efter några reload (^_^)

0 kommentarer

Kommentera