Tillfredställelse via webbsajter: Indelning och tänk

1/15/2009

Webbsajter kan delas in på många sätt. Här utgick jag från vad som ger besökaren tillfredställelse utifrån samma sätt som i verkliga i livet. Här föreslås: Nytt, Fakta, Samtala, Erfarenhet, Berätta, Dokumentera, Status, Samarbeta, Träffas, Se, Höra, Trafikeras och Övertygas / Övertyga.

Sådant här kräver en bra beskrivning av varje tillfredställelse. En möjlig sådan är utifrån följande parametrar som var en första idé:

  • Målsättning. Det man planerar att försöka nå fram till. Kan ge tillfredställelse. Andra sajter på vägen dit kan ge tillfredställelse.
  • Livet. Motsvarande tillfredställelse innan webbsajt fanns.
  • Referenser. Dokumentation av den mekanism hos människa som ger tillfredställelse.
  • Reaktion. Gör på webben efter uppnådd målsättning.
  • Mätning. Något mätbart som sker på webben när person fått tillfredställelse.
  • Stör. Minskar möjlighet att uppnå tillfredställelse.
  • Filter. Ökar möjlighet att nå målet.

Här nöjde jag mig istället med ett kort tänk och tog med de första jag kom på. Hur realistiska de är vet jag inte utan målet är bara att testa det här som ett möjligt tänk genom att skriva ner några möjliga tillfredställelser med en kort förklaring.

Känns det meningsfullt att ta det vidare är det troligen bäst att göra ett mellansteg innan man försöker definiera tillfredställelserna djupare. Några av de saker jag nu tänkte på att man i så fall behöver kontrolleras är:

1. Statistik och forskning:

  • Forskning om vad som ger människan tillfredställelse.
  • Trovärdig statistik av en välkänd tillfredställelse (ex. pornografiska bilder)?
  • Studier som tar upp tillfredställelsen på just internet.

2. Separera målsättning och tillfredställelse. Du kanske surfar för att få att lära om X men får veta att Y hänt vilket gör dig glad.

3. Exempel på sajter som ger en viss tillfredställelse hur. X är en nyhetssajt där Y får tillfredställelse genom att få veta vad som händer i Z.

4. Tillfredställelser olika sajter kan tänkas att ge olika personer i olika situationer och tidpunkter.

5. Koppling mellan konkret plattform och tillfredställelse. Media Wiki används ofast för att bygga en Wiki. En wiki ger ofta tillfredställelse genom att erbjuda samarbete, kunskap och övertygelse.

6. Koppling mellan generellt definierad funktion hos webbsajt som ger tillfredställelse. På X kan du spara och dela bilder, om andra tycker de är bra blir du beundrad o.s.v.

7. Viktigt för webbsajter och troligen ganska vanligt är något man kan kalla förstärkning av tillfredställelse. Sajter som erbjuder hasardspel är ett bra exempel och de ger ofta spelarna möjlighet att diskutera och "prata" med varandra. Det kan t.ex. gälla mellan spelomgångar, även medan spel pågår eller på webbplatsen även om man inte spelar. Vad har vi för andra typer av sajter där det förekommer? Hur ser kopplingen ut här mellan olika typer av tillfredställelse? Vad är huvudsakligen viktigt för webbsajten? För besökaren? Hur samspelar de?

Men än så länge är allt bara ett första tänk.

1. Nytt

Vill veta om nytt som hänt inom en avgränsning. Möjliga avgränsningar kan t.ex. vara ort, namn, tidpunkt, föremål, ämne, grupp m.m.

Ex: Nyhetssajter.

2. Fakta

Önskar få att få svar på något man undrar där svaret är kunskap.

Ex: Uppslagsböcker och faktasidor.

3. Samtala

Vill samtala med andra utan det huvudsakliga målet att få kunskap eller kännedom om händelser.

Ex: Forum och bloggkommentarer.

4. Erfarenhet

Vill ta del av andras erfarenhet.

Ex: Recensionssajt, blogg, forum.

5. Berätta

Vill berätta för andra om något som hänt i livet.

Ex: Forum, recensionssajt, blogg.

6. Dokumentera

Besöker eller använder sajt för att spara undan något man vill ha kvar.

Ex: Fotosajt, blogg, Wiki, sociala bokmärken.

7. Status

Vill bli beundrad av andra.

8. Samarbeta

Att bygga något konkret tillsammans med andra.

Ex: Wiki, blogg med flera skribenter, nättidning, öppenkällkod.

9. Träffas

Att träffa en eller flera andra på annan plats än webbsajten.

Ex: Dating, networking.

10. Se

Att se något som hänt eller händer.

Ex: Pornografi, kul videoklipp

11. Höra

Att höra något.

Ex: Sajter med musikvideos.

12. Trafikeras

Öka trafik på annan webbsajt än den man besöker.

Ex: Bloggkommentarer, forum, blogg.

13. Övertygas / Övertyga

Få andra att tro att man själv har rätt i en viss fråga. Likriktat få bekräftat att man tror rätt. Att ensidigt få acceptans av andra.

Ex: Forum för sådana som har en viss åsikt.

Faktorer / Begrepp

Några begrepp och faktorer som kan vara relevanta för att djupare beskriva tillfredställelse eller erbjuda en annan dimension på indelningen.

Typ av diskussion? Ex:

  • Wiki.
  • Sidor.
  • Nyheter.
  • Åsikter.

Vad händer inom bild och video? Båda är väldigt stora områden.

2 kommentarer
Anonym sa...

"Trafikeras" kanske istället skulle delas upp i:

* Uppmärksamhet. Andra märker att något du har finns.

* Samla. Du samlar besökare och/eller pengar genom annan sajt.

2009-01-15 05:36
Anonym sa...

*Påverka* kanske även är något att ta med.
Antingen som egen eller en större berätta.

Om jag gör något mer på det här.

2009-01-15 07:11

Kommentera