sv.wikipedia.org: PR normalt + wgPageName & wgTitle

1/28/2009

Jag bloggade nyligen om att sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida och sv.wikipedia.org såg ut att ha PR 0 medan sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsida hade PR 7 (normalt för sv.wikipedia.org tror jag):

Sådant där kan nog bero på lite vad som helst och knappast något jag tror praktiskt påverkar något. Idag såg jag att det var "korrekt" igen.

Det jag tyckte var lite intressant var att det kanske pekade på att Google ev. använder kännedom om presentationsplattformen (t.ex. Drupal, Wordpress och MediaWiki) för att göra indexering effektivare? Det kan ju vara riktigt smart och kan jag tänka mig möjliggöra fina optimeringar ibland tror jag.

Hur ställer man in förstasida i MediaWiki?

Hur som helst ställer man in namnet på förstasidan på en installation av MediaWiki i:

Finns praktiskt samband mellan wgPageName och wgTitle?

wgPageName och wgTitle framgår direkt för besökaren av en MediaWiki-installation bland annat via variablerna wgPageName och wgTitle. Så här ser de ut för några Wikipedia jag använder regelbundet:

Wikipedia wgPageName wgTitle
en.wikipedia.org Main_Page Main Page
la.wikipedia.org Pagina_prima Pagina prima
ja.wikipedia.org メインページ メインページ
en.wikiquote.org Main_Page Main Page
commons.wikimedia.org Main_Page Main Page
sv.wikipedia.org Portal:Huvudsida Huvudsida

Mellanslag i URL på Wikipedia är det samma som _. Åtminstone i exemplen ovan finns med andra ord ett enkelt samband mellan URL till förstasida byggda från wgPageName respektive wgTitle för samtliga utom just sv.wikipedia.org: De blir identiska.

Nedan ser vi det som ett exempel för latinska Wikipedia:

wgPageName wgTitle
la.wikipedia.org/wiki/Pagina_prima la.wikipedia.org/wiki/Pagina prima
PR 7 PR 7

0 kommentarer

Kommentera