2009 tror jag kommer handla mycket om att förenkla. Vana surfare städar bort onödigt som stör deras uppmärksamhet och folk koncentreras till ett fåtal viktiga sajter när det kommer till sociala media. För svenska språkområdet kan det gå fort eftersom vi är få och redan samlats till ett mindre antal sociala media sajter: De stora internationella och en handfull svenska. Verktyg som ger dig möjlighet att se allt viktigt på en plats kan bli stort (kanske Googles startsida: iGoogle?).
Det här tog jag upp tidigare i Enkelhet: Att ge och att uppnå och mer komplett i Google Sitemap Generator: Strategi & Taktik där följande citat kommer ifrån:
"Samtidigt är enkelhet en faktor som nu snabbt blir avgörande för alla aktörer på nätet: surfare, publicister, sociala media, sökmotorer, produktleverantörer m.fl. Här måste man vara försiktig så att man inte tröttar ut den seriösa publiken. De slutar att lyssna och filtrerar bort dig om du kommer ut med en massa som de saknar konkret nytta av."
Mängden information som når dig ökar i total mängd och via allt fler kanaler. Filtrering och koncentrering krävs. Jämför här med skräpposten som idag är ett problem för få genom filtrering. Förr var det däremot väldigt störande. Det var ändå en störning i endast en "kanal".
Att förenkla sociala media
En riktigt bra och riktig bloggpostning som rör det här läste jag precis på FanBoy.com och den berör det här lite:
"Nearly a day goes by on Twitter without yet another social media 'expert' choosing to stalk me. At first it started innocently — back in the day (about a year ago) various techie friends started to declare themselves social media gurus because they decided to hang out on Twitter and Facebook all day. And now an army of their offspring monitor Summize in search of human flesh."
"Now the first symptom of this disease was what I call 'social media deafness', a state that occurs when a person’s social graph exceeds 500+ virtual friends. The result is that the person is a mile wide, but an inch deep. Suddenly the friend you use to know develops amnesia like symptoms and starts ignoring your direct messages — what was first simple Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder becomes full blown zombie like state."
Från: Social Media “Experts” are the Cancer of Twitter (and Must Be Stopped)
Mer komplett kanske man kan tänka sig att de här faktorerna har betydelse?
- Antal sociala media du har kanal via.
- Totalt värde och värde för var och en.
- Negativa faktorer d.v.s. onödiga "ljud" och spam.
Är det inte det här som gör RSS-läsare så lockande för många? Folk läser en bunt bloggar för att vara sociala, för att inte riskera att missa något som mot förmodan är intressant eller det har inte blivit av att stöda bort bloggar som inte tillför konkret värde. Att filtrera alla bloggpostning genom en läsare gör det enklare att gå igenom dagens skörd.
Google som filter och kanalsamlare
Kanske var det samma fenomen som gjorde Google och övriga sökmotorer så pass viktiga? De samlade en mängd kanaler till en. Frågan i så fall blir om Google och övriga sökmotorer klarar att göra samma sak med media, bloggar, sociala media m.m.
Sociala media: Tidigare bloggat
Några utvalda lite äldre bloggpostningar om sociala media. De är nog intressanta mest för den som vill få lite extra trafik till sin blogg.
- Sociala media på rätt sätt för Bloggar & Nättidningar
- Sociala media - Martin Lindkvist berättar om Pusha
- Värden sociala media kan ge och hur
- Kraven på bloggar ökar - Det här krävs
Att få trafik till en annan sajt respektive få bra filtrerad information är två olika målsättningar som ofta kolliderar på sociala media. Det ganska stora antalet folk som nu har bloggar och vill ha trafik till dem tror jag är något som snabbar upp konsolideringen till färre sociala media sajter. Koncentrationen "riktiga" användare tenderar att bli för låg på mindre sajter.
Mer om sociala media finns samlat på denna sida där flera stora artiklar går att nå:
Kommentera