Kort RSS ser ut att ha dubblat antal läsare

1/12/2009

Jag satte ner RSS för SEOTaktik.com till kort. Här bedömer jag inte att det gör just några betydande skillnader intäktsmässigt hur jag än gör. För andra sajter kan kort RSS däremot ofta vara en fördel genom att bra reklam är mycket lättare att sälja på sajten och då krävs besökare där.

Mycket kunniga läsare på SEOTaktik.com

SEOTaktik.com är väldigt smal och ganska elitistisk just nu. Ni läsare är alla intresserade av de ämnen som tas upp eller kan redan väldigt mycket. Antalet av er är därför inte sådant att ni genererar några pengar. Värdet för mig är att lära mig saker och dokumentera det. Jag får ut så mycket av bloggosfären ändå på mer lönsamma sajter där ni skapar trafik genom att tipsa.

Kort RSS och editering efter publicering

Anledningen till att jag drog ner RSS till kort var istället att jag ännu inte fått in rutiner kring att publicera inläggen först på en testblogg (som ej indexeras av Google, pingar eller gör något dyligt). När jag skriver inlägg direkt i HTML får jag inte någon bra preview på utseendet i Blogger. Särskilt som jag inte vill ha automatisk radbrytning. Då blir det ofta att jag editerar inläggen efter publicering när de redan gått ut i RSS. Problemet ökar av att jag heller inte gillar förhandsgranskningen för korrekturläsning.

Sådana ändringar som kan vara viktiga kunde ni RSS-läsare tidigare missa men det ska inte ske nu (början av inläggen får jag se till att vara exakt med innan publicering). Jag trodde faktiskt att jag redan hade kort RSS här. Annars hade jag redan dragit ner den, varit mycket mer noggran med kontroll innan publicering eller sett till att ordna klart "korrekturläsningsbloggen".

Hur påverkade förkortad RSS trafiken till domänen?

Unika besökare direkt på SEOTaktik.com ser ut att ungefär ha fördubblats iochmed kort RSS. Det är logiskt genom att du måste besöka sajten för att läsa hela blogginlägget.

Ökningen är emellertid större än vad den skulle vara för många andra sajter just genom att SEOTaktik.com har många RSS-läsare men relativt det antalet få besökare från Google:

Innehåll och struktur på SEOTaktik.com är mer eller mindre gjord för att ge lite besökare från Google. Det var naturligt efter att jag valde den elitistiska inriktningen där bloggen hjälper mig att lära tillsammans med andra som redan kan massor hellre än att jag skriver enklare nybörjarguider för den stora massan av bloggare.

Att bredda bloggen?

En viktig bidragande orsak var även att jag inte hade någon bra Blogger layout för att effektivt konvertera besökare. Att ha Adsense som jag har här på bloggar med den trafik som är aktuell är det inte stor mening med. Jag har Adsense just nu mest för att det är kul att se vilka som annonserar. Strukturen nu ger de läsare jag vill ha och jag slipper nybörjarfrågorna.

Jag funderar dock så smått på att bredda upp bloggen under 2009. Blogga är ju stort och det finns en hel del bra innehåll på bloggen nu. Uppdateringar av materialet och en del kompletteringar för nybörjare ger en för Sverige ovanligt bra informationskälla för bloggare. Bättre struktur och lite marknadsföring bör snabbt kunna ge hyggligt med läsare utan att jag behöver arbeta ihjäl mig. Till Pryltrend.com utvecklar jag ju dessutom en layout som både är bättre med Adsense och kring SEO: Blogger: Tips & hacks (SEOTaktik.com).

Hur påverkades antal RSS-prenumeranter?

Jag ser ingen ändring alls än men det har säkert gått för kort tid för att göra någon bedömning. Just för läsargruppen jag uppfattar att SEOTaktik.com har nu tror jag säkert att det finns en del som väljer att bara läsa bloggar via Google Reader och liknande lösningar. Därmed tror jag att man måste räkna med att antingen tappa lite i RSS-prenumeranter eller acceptera en långsammare ökning.

För många andra (de flesta tror jag) läsargrupper är jag däremot övertygad om att det inte går att se någon mätbar nackdel med kort RS. Det skrev jag mer om på Nyhetsbloggen.com: Media på internet.

4 kommentarer
Anonym sa...

"Reach" i Feedburner ser även det ut att ha fördubblats.

Här har med andra ord två kvalitetsmått för sajten fördubblats samtidigt som ingenting blivit sämre.

2009-01-12 22:25
Anonym sa...

Jämfört mellan 7 - 9 januari och 11 - 12 januari har antalet pages view per dag ökat cirka fyra gånger.

2009-01-13 17:10
Andreas Johansson sa...

Jag tror ganska mycket på att publicera fulla feeds. http://labnol.blogspot.com/2006/12/do-you-publish-full-text-feeds-or.html

Man må tappar statistik, men vad är statistik när man ändå försöker nå ut till läsare med det man skriver :)

2009-04-30 13:16
Swedish Research sa...

Det här har kanske också att göra med vilken ambition om trafik eller räckvidd man har för publiceringen?

Jag har under flera år haft en publicering som alltid inte bara haft kort RSS, utan flera år haft den gömd utan möjlighet till automatiserad detektering, och dessutom har den buggar i XML så att alla inte alla RSS accepterar den (ca 3 / 10).

Det är den publicering jag har som har i särklass mest trafik. Kanske är en orsak att när någon söker svar på en fråga behöver de gå till den webbplatsen? Om de länkar vad de hittat länkar de dit. Om de tycker det är så bra skrivet att de vill köpa reklam eller bjuda Adsense gör de det bredvid. O.s.v.

Jag ser det som att jag når ut till väldigt många med denna publicering. Få bloggar i Sverige som når ut till fler. Förutom gammel-media är den bland de större i segmentet inklusive sajter som funnits väldigt många år mer.

Tjänar inte jag min månadslön på den skulle jag inte nå ut till någon. Istället skulle jag tvingas ta jobb i styrelsen för en tråkig och feltänkt, om en av världens 40 största, investeringsfonder trots att jag inte kan något om ekonomi.

2009-04-30 13:50

Kommentera