DN.se & PR: Udda annonseringslösningar

1/27/2009

Att funktionalitet i presentation hos klienten (du & jag) missbrukas av servern (publicisten) för att trycka ut annonser är ingenting ovanligt. Ganska nyligen har en ny sjukdom spridit sig och bland störra svenska publicister är den första jag sett hos DN.se. Surfar jag in från Google (och ev. andra referenser vilket jag inte kan bedöma då jag inte besöker dem på annat sätt) får jag annonser där jag på alla rimliga sätt ska kunna förvänta mig redaktionellt innehåll:

Att sådant här är fel är så självklart för mig att jag knappt ids argumentera runt det (även om jag gjorde det här). Oavsett det är det kanske intressant att betrakta PR-påverkan avseende Google Toolbar.

Varför Google Toolbar Pageranking kanske ändå blivit mer intressant?

Tja Google Toolbar PR har fått allt mindre betydelse avseende SERP-position. Poängen som jag fått för mig just nu är att Google släpper igenom (eller nästan) ursprungligt PR utan filtrering. De gör man troligen (och som stämmer med vad jag får för mig att jag ser i SERP) därför att denna del av algoritmen har ännu mindre betydelse än någonsin tidigare.

Men borde det då inte detta vara ointressant? Kanske blev det tvärtom istället (^_^) Nja grejen är ju att om du kastar bort en massa filtrering därför att det data faktiskt data man filtrerat inte är säkerhetsmässigt viktigt är ju risken att du plötsligt läcker helt andra saker som du inte tänkt på att du filtrerade innan och som är indirekta och/eller ortogonala från ursprungligt data (d.v.s. de visade sig först när du en gång i tiden blev tvungen att filtrera bort något annat och/eller de blev synliga först när de kan jämföras före, medan och/eller efter filtren funnits). Jämför här gärna från gårdagen (men fler möjliga exempel finns):

Så hur är det med DN?

Vem vågar tolka? Men vi har den här vägen:

  1. Gå till www.dn.se.
  2. Någon flagga är ej satt.
  3. Du skickas till reklam.
  4. Från reklam till www.dn.se/index.jsp.

Och avseende Google Toolbar PR:

URL Google Toolbar PR Startsida?
www.dn.se 7 Ja
www.dn.se/index.jsp 5 Nej

Google, Google och så DN

Hur påverkar detta DN avseende trafik från Google? Jag vet inte men jag skulle gissa på inte alls. Även om vi antar att det innebär någon form av "degradering" vilket är en slutsats jag absolut inte tycker man kan dra från bara det här faktat är ju DN.se trots allt väldigt dåligt optimerade avseende Google trafik. Därför tror jag att de nästan huvudsakligen får kombinationssökningar (jag vågar mig på en gissning på någonstans mellan 96.5% - 99.8%).

Och kombinationssökningar är ju just sådant där konkurrensen är svag... Men i övrigt förutom det. Vem vet?

0 kommentarer

Kommentera