Prokrastinering: Därför ska du ha minst 2 bloggar / 2 bloggämnen

1/11/2009

Jag hade jag aldrig hört (vad jag kommer ihåg) termen prokrastinering innan jag läste den i 10 Irrational Human Behaviors and How to Leverage Them to Improve Web Marketing (seomoz.org). Wikipedia förklarade det emellertid bra när jag gick in via en.wikipedia.org och vidare till sv.wikipedia.org:

"Prokrastinering är en term inom psykologin. Den innebär ett uppskjutande eller undvikande av en handling eller uppgift som kräver ett avslut, genom att man fokuserar på en annan handling eller uppgift. För personen som prokrastinerar kan detta leda till stress, skuldkänslor, produktionsbortfall, krismaximering och andras spott och spe för att man inte tar sitt ansvar.
[...]
Kronisk prokrastinering kan vara ett tecken på bakomliggande psykisk eller fysisk sjukdom. Exempel på psykiska sjukdomar är olika slags fobier som generaliserat ångestsyndrom, social fobi och depressioner. Även ADHD kan leda till prokrastinering."
Från: Prokrastinering

Det handlar med andra ord om problemet med att påbörja och avsluta aktiviteter. Fenomenet är enormt välkänt för mig från min vardag. Du kanske har svårt att ta tag i räkningar. En sak som kan fungera är att diska istället så kommer man igång med det och slutför det och kan gå vidare till räkningarna (i bästa fall).

Bloggtips - Gör prokrastinering till din styrka

Tittar man på bloggande är det här något att tänka på. Prokrastinering i olika stor utsträckning är väldigt vanligt. De flesta bloggare lär nog möta det förr eller senare. Du kanske kommer efter med bloggandet och så blir det svårt att börja igen. Klarar man inte att blogga på en blogg ett tag kan det gå strålande på en annan blogg. En blogg vid sidan om som kanske mer är referensverk (jfr www.uppslagsbocker.org) är en möjlighet.

Eller om man har bara en blogg att man inte begränsar sig för mycket mot ett ämne. Här kan ju dessutom p.s.s. att man tröttnar på ett ämne spela in. En paus med ett annat ämne löser ofta det.




Nu blir prokrastinering istället en fördel. Medan dina konkurrenter blir "bloggtrötta" och ger upp är du fortsatt igång och blir allt starkare.



SEOmoz om prokrastinering

Tänket SEOmoz har om prokrastinering och marknadsföring på nätet är också intressant men lite mer allmänt:

"By setting up early controls and making people recognize this weakness, we can reduce its negative impact. You can apply this to contractors, employees, vendors, etc."

2 kommentarer
Sertion sa...

Själv så har jag under en längre tid använt mig av den här metoden, det jag har som extra sak som får mig mer motiverad att göra annat är att redigera artiklar på Wikipedia, det får en att bli väldigt motiverad till att göra annat.

2009-01-11 23:04
Anonym sa...

Jo,

Wikipedia bör ju vara ett bra alternativ också. Där man tillför något.

Blogga och skriva brukar jag klara bra numera. Fast nu blev det en paus men det var mycket planerat.

I övrigt har jag en lång väg att gå kring mycket sådant här. Grejen med den där tekniken är ju att den ger något även om man inte når fram.

2009-01-11 23:37

Kommentera