Avancerad SEO: Google topp - Och nu gick Nyteknik förbi mig

1/27/2009

Nu gick Nyteknik förbi med mig Så hamnar din hemsida i topp hos Google på kombinationssökningen topp google. Det roliga här är att Nyteknik fick ganska bra med inlänkar till den här artikeln medan jag inte medvetet verkade för några inlänkar. Inte heller så vitt jag vet fick bloggen någonsin några inlänkar på något i närheten av relevant inlägg. Slutligen har jag inte tagit med några av inläggen relevanta runt det där på sidkartan eller givit några interna inlänkar i "fast" länkstruktur (jfr arkiv). SEOTaktik.com är heller inte en särskilt stark blogg (inte ens en av mina fyra starkaste så här). Ändå tog det så här lång tid innan Nyteknik gick förbi. Lindkvist ligger fortfarande efter just nu på just denna kombination: Hamna i topp hos Google. Både Nyteknik och Linkvist fick flera länkar från mig.

Givetvis rankade båda bättre på andra kombinationer där deras inlänkar och onpage låg närmare. Alla sådana svårare trots fler ord ("Topp på Google", "Topp hos Google" o.s.v.). Men ändå... Hur blev det så här? Tja den som är intresserad av SEO onpage bör ta sig en titt. Jag kände naturligtvis till det. Om detta nu har ändrats generellt eller någon faktor som verkar för gruppen webbsajter som syns här påverkar specifikt avseende Nyteknik vet jag inte (jfr ålder på domän, någon viss typ av inlänk Nyteknik har men inte övriga eller något som översätter till varumärke). Det är den ständiga avvägningen hos Google mellan onpage och externa faktorer (inlänkar, SearchWiki, Google Web history o.s.v.).

Det kan också vara så att mina inlägg helt enkelt åldrats så brutalt nu. Svårt att veta. De ligger verkligen enormt från varje typ av fast länk (om de ens har någon som går att härleda från startsidan vilket faktiskt inte säkert).

Oavsett vilket upplever jag att Google har skruvat under januari. Försiktiga fininställningar känns det som om. Avseende det åtminstone inga försämringar jag kan se. Om sökresultaten sedan blivit bättre kan jag inte trovärdigt bedöma. Det är så få grodor numera (vad jag kan se) och i övrigt behöver man statistik för att kunna utvärdera värdet. Givetvis kan man tycka själv men där upplever jag personligen ingen kvalitetsskillnad som jag tydligt kan se berör mig. En gissning utifrån vad jag kan se har sökresultaten för Google.se blivit bättre i mindre detaljer utan att något blivit sämre.

Här har vi hur som helst ett par av mina inlägg för det aktuella ämnet:

0 kommentarer

Kommentera