Visitkort: Mått, Grafik & Skicka meddelande via Google

2/17/2009

Appropå visitkorts-konceptet hittade jag mått för fysiska visitkort i svenska Wikipedia på visitkort. Viktigast när man översätter det till Blogger-layoutden tror jag borde vara proportionerna? Sedan kan man lägga lite grafik vid hörnen och en bakgrund.

Vilken standard för visitkortet?

Frågan är vilken standard man ska välja? Frankrike blev omodernt innan 1700-talet var slut (;_; )( ;_;) En ISO-standard känns tråkigt ('_') Ungern ger associationer till gamla Östeuropa (-__-)

Den japanska är rätt... Dels har den störst bredd vilket bör underlätta att göra det tydligt. Och Japan är hett kulturellt i Sverige (-.-)y- Snart mainstream men vad är alternativet (._.)

Standard Bredd × Höjd
Japan 91 mm × 55 mm

Dessutom tar vi bredd / höjd ligger Japan förutom Australien och Nya Zeeland närmast gyllene snittet. Harmoni bör väl åtminstone inte skada f(^_^)

Kinesiskt visitkort

Det här visitkortet som jag hittade i kinesiska Wikipedia (名片) tyckte jag ev. kan ge lite inspiration till hur man kan göra bakgrunden:

Fotot är Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0 samt har en alternativ licens: File:Namecard-TMG.jpg. Konstnären är Newone som även uppger webbplatsen www.tmg.com.vn som dock inte fungerar (ger "Directory Listing Denied").

Skicka meddelande

Jag tog dessutom bort e-post-adressen och integrerade det istället till Google Profile där funktion för meddelande finns. Fick till en ikon men sedan får man se vilka färger som passar in med resten av visitkortet:


Skicka meddelande.

0 kommentarer

Kommentera