Impact factor för bloggar

2/17/2009

Jag har gjort en del experiment med att försöka definiera motsvarande en impact factor. Inte med något liknande de befintliga algoritmerna för vetenskapliga journaler men med liknande syfte. Det för att kunna jämföra större nättidningars (DN, Expressen m.m.) inflytande på nätet över definierade begränsade ämnen.

Emellertid gick det inte alls bra. De publicerar för många olika typer av innehåll på sina huvudsajter samtidigt som det att se hur man ska hantera deras ganska många mindre nättidningar de startat sista åren kring olika ämnen. Däremot ser det ut som en förenkling av tänket fungerar ganska klockrent för bloggar där jag utnyttjar de mätfaktorer som går att ta ut från morgonpress, SVT m.fl. större medier liksom övergripande ljudnivå i bloggosfären och hur enskilda bloggar föregriper dem (d.v.s. egentligen kan man inte separera på impact och prediktion men det gör ju egentligen det samma från mitt perspektiv). Jag har testat det på några aktuella frågor sista veckan och senast territorial pissing.

Har någon av er som läser detta tips på andra impact-mått för bloggar så tipsa gärna om det så kan jag jämföra.

0 kommentarer

Kommentera