Typsnitt på Adsense: Kan styras & Teorier om bästa alternativ

2/22/2009

Nu uppger den officiella Google Adsense bloggen att alla publicister kan ställa in vilken font annonsen ska ha: Fontastic new options for your ad units.

Typsnitt på Adsence & Annonsblindhet

Jag tror detta är till fördel för publicisten men jag gissar att denna potentiellt är viktigare indirekt än direkt. Om typsnitt för Adsense varierar i högre utsträckning generellt över nätet bör det minska annonsblindhet.

Tror man på det verkar självklart att även om så ännu inte hunnit bli fallet bör det även minska annonsblindhet för införande sajt. Det kanske är så men jag misstänker hur underligt det än verkar att det är två olika saker. Vem vet vad som är bäst i det enskilda fallet? En självklar väg är den jag tror att Google tänker sig är bäst: att välja en font som smälter in med typsnitt på sajten.

Annonsblindhet: Prioritering av arbete för perception kanske påverkar

Vi läste ju nyligen i Psychological Science (eller jag gjorde det och bloggade om det här) att folk fäster uppmärksamhet på sådant som är svårare att perceptera helt enkelt därför att det kräver mer uppmärksamhet:

Givet det bör en font med serifer (t.ex. Times New Roman) vara bäst eftersom de har lägre läsbarhet på webben (jämfört med t.ex. Arial som saknar serifer).

Är annonsen farlig? Korta & Enkla namn är bäst

Innan man köper det här med suddig reklam och implementerar ett test över alla sajter ska man nog tror jag läsa en annan studie färskt publicerad även den i Psychological Science: Lätt att uttala är ofarligt.

Slutsatsen där är att åtminstone namnet på något avseende hur svårt det är att perceptera påverkar om vi uppfattar det som ofarligt. Jag tror att många surfare har beredskap för uppfatta annonser på nätet som farliga därför att det faktiskt händer att de leder till obehagliga webbsajter.

Frågan där är om en mindre tydlig annons kan påverka denna faktor negativt i vissa fall?

Men vilka möjligheter erbjuder Adsense? Arial, Times och Verdana

Än så länge finns bara tre alternativ:

  • Arial.
  • Times.
  • Verdana.

Vilken font är enklast att se? Arial

Times (d.v.s. Times New Roman) och Verdana har serfi:er d.v.s. små "sido-streck" som antas öka läsbarheten. Det gäller sägs det i tryck men studier har visat att så inte är på webben utan att arial har högst läsbarhet.

Tror man att det är en fördel med hög läsbarhet är därför arial det bästa valet:

Har Times någon fördel?

Times är en gammal välkänd font som känns väldigt konservativ. Det kanske är bra? Tänk på att idéen i If It's Difficult to Pronounce, It Must Be Risky (Psychological Science) egentligen är att det vi uppfattar som familiärt också är tryggt. Även om Times har dålig läsbarhet på webben kan det vara en font som känns trygg.

Samtidigt kan man resonera att Times med ett konservativt typsnitt med låg läsbarhet även tar in det första värdet där läsaren percepterar mer mot annonsen. Men utan risk för att arbetsinsatsen blir för hög? Det är en teori i alla fall.

Hur är det med verdana?

Verdana har ett konservativt lite äldre utseende utan att vara det. Denna font gjordes åt Microsoft och kom 1996 i deras OS. Det konservativa utseendet skapas tror jag av att verdana är luftig och har serif:er. Luftigheten beror på att man ville ha hög läsbarhet på datorskärm och verdana presterar ganska bra här. Fortfarande har arial lite högre läsbarhet.

Jag lutar åt att testa verdana först enligt följande resonemang där man försöker kombinera det bästa från det bästa:

  1. Avviker lite från normal font.
  2. Konservativt utseende.
  3. Ej onödigt låg läsbarhet där för mycket percepterande krävs.

Mer om fonter

Om läsbarhet på webben för olika fonter:

Läs vad Microsoft skriver om verdana:

"The Verdana typeface family consists of four TrueType fonts created specifically to address the challenges of on-screen display. Designed by world renowned type designer Matthew Carter, and hand-hinted by leading hinting expert, Agfa Monotype’s Tom Rickner, these sans serif fonts are unique examples of type design for the computer screen."
Från: Verdana (Microsoft.com)

Mer att läsa om Times New Roman finns här:

0 kommentarer

Kommentera