Mäta besökare: Sites i Webalizer & Styrkan med Analytics

2/16/2009

Jag gav lite erfarenhet till Kjell Häglund som har trevliga www.weirdscience.se. Kjell Häglund liksom övriga där jag läst är naturligtvis duktiga och erfarna skribenter. Deras mediaprodukt håller också god kvalitet jämfört både med de traditionella tidningarna, oberoende nättidningar och bloggosfären. Det innebär naturligtvis inte att de nödvändigtvis kan en massa om alla andra udda områden som kan vara viktiga t.ex. besöksstatisik.

Webalizer: Hur tolkar man sites i statistiken?

De använder Webalizer för att mäta antalet besökare. Webalizer utgår från webbserverns loggfil för att bestämma antalet besökare. Ett av de mått det ger är sites. Häglund pekade där på att han hört att sites är mer tillförlitligt:

"Men det jag hört är att "sites" av någon anledning ska vara mer rättvisande för unika besökare, och där ligger vi ju ett par tusen lägre..."

(Oavsett hur man räknar har www.weirdscience.se emellertid bra med besökare vilket de förtjänar.)

Webalizer: Varför ger sites färre besökare?

Svaret jag gav kring sites kan var intressant för fler. Statistiken här försöker bestämma antalet unika besökare utifrån primärt och i princip IP-adressen. Det kommer innebära att siffrorna för stora webbsajter blir lägre än verkligt antal besökare.

Orsaken är att vissa nätverk med flera användare uppvisar samma IP-adress utåt. Webalizer som utgår från webbserverns logglistor kan inte urskilja dessa. I viss utsträckning handlar det om flerboende där flera i familjen surfar på samma sida. Effekten av det bör vara försvinnande liten. För större företag och även en del andra nätverk kan detta dock beröra många som surfar. Vi kan t.ex. tänka oss:

  • Ett stort bemanningsföretag där medarbetarna ansluter in till företaget via VPN över internet och surfar åt där. Alla får samma IP-adress via brandväggen på företaget.
  • Ett stort industriföretag med många tusen potentiella surfare som alla får samma IP-adress.
  • Universitet med många tusen studenter som får samma IP-adress som syns utåt. Om man nu gör så? Jag har för att de började för några år sedan men från början var det otillåtet i Sunet att stänga i datorerna bakom brandväggar. De skulle ha direkt access till internet.

Det här kan mycket väl dra ner statistiken tydligt. Ta t.ex. exemplet när en medarbetare hittar något som är användbart i projektet han arbetar i och e-postar länken till alla 30 som arbetar i det.

Besöksstatistik: Vad är verkligheten?

Olika tekniker för att mäta antalet besökare finns. Ingen kan sägas ge ett självklart riktigt värde. De har olika bilder av verkligheten. Enklast här är helt enkelt att välja ett välkänt program och hålla sig till det.

De två vanligaste programmen tror jag är Google Analytics och Statcounter.

Google Analytics är bra

Jämför man Google Analytics med Statcounter har Google Analytics generellt fler möjligheter. Det är också det program jag rekommenderar och då huvudsakligen av följande anledningar:

  1. Det är välkänt och mycket använt. Därmed kan du utgå från att externa mottagare av statistik för det mesta kan tolka den.
  2. Du har många externa tjänster som du kan välja att integrera mot och som då kan suga in statistiken.
  3. Integration finns numera till Google Adsense.
  4. Det är anpassningsbart även om jag tycker det känns lite för bökigt för att det ska bli av för mig att lära.
  5. Det är Google I: Jag tror Google kommer stödja och satsa vidare. De har kompetens och pengar för det.
  6. Det är Google II: Internet är till stor del Google. För mig är det ett koncept. Då känns det bra att använda deras lösningar.

Nackdelen är att gränssnittet inte känns anpassat till att enkelt visa just det jag är intresserad av. Exempel är att det är svårt att se webbsajter du fått trafik från och att vid starten visas alltid senaste året som standard.

0 kommentarer

Kommentera