Suddig reklam kan vara bättre

2/21/2009

Om något praktiskt är svårare att uppnå kan det innebära att vi lägger större fokus på det. Det även när det egentligen inte är nödvändigt och inte tillför oss något. Ett exempel på det ges i "The 'Instrumentality' Heuristic: Why Metacognitive Difficulty Is Desirable During Goal Pursuit" publicerad i Psychological Science där resultaten från en studie vid University of Chicago publiceras.

Suddig reklam gav bättre resultat

Frivilliga fick se en av två versioner av samma reklam. Den ena versionen var tydlig och lätt att läsa medan den andra var suddig. I övrigt var reklamen identisk. De fick antingen se reklam för choklad eller en insamling. Därefter fick de besvara frågor om deras upplevelse och de som sett reklam för insamlingen kunde donera pengar. Det visade sig att:

  • De som fick se reklam för choklad var troligare sugna på choklad om de fått se den suddiga reklamen.
  • Frivilliga som sett reklam för insamlingen donerade pengar men endast om de sett den suddiga reklamen.

Av detta får vi följande att fundera över:

  • Kan suddig reklam vara bättre åtminstone i vissa situationer? Kanske värt att pröva i alla fall.
  • Kan vi felprioritera om ett moment är svårare så att vi i onödan ödslar tid på något oviktigt?
  • Finns en koppling till annonsblindhet?

Mer om studien

Studien publicerades i Psychological Science (Volume 20 Issue 1, Pages 127 - 134):

The "Instrumentality" Heuristic: Why Metacognitive Difficulty Is Desirable During Goal Pursuit
Aparna A. Labroo och Sara Kim,
DOI:10.1111/j.1467-9280.2008.02264.x,
2009.

0 kommentarer

Kommentera