Fler anledningar till att inlägg & sidor försvinner på Blogger.com

2/16/2009

Det har ju uppmärksammats att Google raderar inlägg på Blogger.com när de bryter mot copyright-lagstiftningen. Enligt vad jag läst kan det ske överraskande för bloggaren (enligt Google) när de inte når denne på den e-post-adress vederbörande angivit när kontot ursprungligen på blogger och/eller Google-inloggning det är bundet mot (jag tyckte inte det framgick vad Google avsåg i kommentaren till det hela).

Jag har dock sett ett fenomen både här (startsidan precis), Bloggkonst för Territorial pissing - Mångdimensionell konst och även för fler bloggar på Blogger.com. I detta fall finns inlägget kvar och är publicerat men det visas inte. Däremot kan det mycket väl visas i pagination. I andra fall kan det vara pagination som inte visas medan inlägget visas. Inlägget kan dock ha gått bra att ha sett tidigare.

Detta bör tror jag antingen vara någon form av bugg i plattformen till Blogger som triggas av något. Alternativt något i infrastrukturen (t.ex. nätverket) som triggas av något antingen permanent eller tillfällt t.ex. av trafiktoppar. Skulle jag gissa tror jag faktiskt inte att det har att göra med infrastruktur eller trafik (eftersom det även berört saker jag inte kan tänka mig har någon trafik att tala om) utan är en bugg (eller möjligen ett medvetet filter som triggas av något) i en ändring av deras plattform. Vad som talar för det är att jag på detta inlägg (som när jag nu skriver detta ej klarat att publicera i första försöket) "Conflicting edits" trots att det ännu ej publicerats. Kanske ett race condition mot auto-sparandet (avseende sista)? Behöver inte just vara något problem men kanske ger oss en möjlig tredjeförklaring: Att Google "globalt" har lastproblem just nu?

I samtliga fall har detta lösts direkt efter att jag gått in på editering och återigen publicerat antingen samma inlägg eller bara det senaste. Om detta är något som försvinner av sig själv om man inte gör denna åtgärd och väntar tillräckligt länge vet jag inte.

Tips på anpassningar m.m. av Google Blogger: Google Blogger: Guider och hacks


Exempel på problemet här på SEOTaktik.com. I detta fall startsidan d.v.s. pagination. Inläggen går däremot att nå direkt.

0 kommentarer

Kommentera