Att räkna på grekiska

2/03/2009

Jag brukar alltid missa antingen tre, fyra eller fem om jag räknar från ett till tio på grekiska (med svenska "kemi-varianterna"). Men den här gången fick jag det rätt när jag fick för mig att namnge en bild till fem. Vi har ju mono, di, tri, tetra, penta, hexa, hepta, okta, nona, deca...

Appropå grekiska ord kan jag inte förstå varför inte någon tar och knappar in gamla böcker som A New Era of Thought (fick för mig att tesseract var ett grekiskt räkneord) jag precis letade efter. Den ska ju ha publicerats 1888 så är det inte tillåtet nu? Här har vi lite i alla fall: A New Era of Thought, Charles H. Hinton (ibiblio.org). Ibiblio.org beskriver förövrigt rätt eller fel (har ingen aning) Hinton kort och säger bland annat:

"invented a gun used in baseball batting practice. [Harper's Weekly, Mar. 20, 1897, 301-2.] He is also known for his speculations on the fourth dimension. He married a daughter of logican George Boole, but was forced to leave England after a bigamy conviction. An instructor of mathematics at Princeton (fired) and assistant professor at Minnesota, he served at the Naval Observatory and as patent examiner in Washington. There he died suddenly when asked to give a toast to 'female philosophers' at the Society of Philanthropic Inquiry meeting."
Från: Charles H. Hinton (ibiblio.org)
Datum: 2009-02-03

8 kommentarer
Anonym sa...

Visst var det en rebus???
Har klurat, klurat, klurat...
Dags för ledtrådar!!!!

2009-02-10 15:56
Anonym sa...

Njaaa. Ja och nej. Lägg ingen tid på det.

2009-02-10 16:21
Anonym sa...

Kom igen. Åtminstone grejen till vänster om WALL-E och jag är vidare!!!!!

2009-02-11 18:17
Anonym sa...

Men ok. Det är ett eldstål. Under har du japansk babu.

Fast även om du får ut den vilket du naturligtvis får om du lägger tillräckligt med tid så säger det dig ingenting.

Ta det som en bokrekommendation istället.

2009-02-11 18:19
Anonym sa...

KOMMENTAR SOM JAG ÅTERSTÄLLER EFTER PROBLEM MED BLOGGER VÅR ANONY-PROXY ELLER OM JAG RADERADE DEN. MINRE ÄNDRINGAR KAN HA SKETT I ORD! /HANS

-----------"ÅTERSTÄLLD" KOMMENTAR----------
Kom igen!!!!
Vad är det till vänster om WALL-E.
--------------------------------------------

JAG SVARAR DIREKT NEDAN /HANS

Det är ett eldstål. Och under har du bambu.

Men även om du får ut den vilket du naturligtvis får om du lägger tillräckligt med tid så kommer det inte säga dig något.

Ta det som en bokrekommendation istället.

2009-02-11 18:22
Anonym sa...

Ok nu kom de två tidigare upp.

Tidigare har de när de flaggats i anony-proxyn gått direkt upp därför att de haft min Blogger-session. Dock krävdes nu godkännande av mig.

Därav dubliceringen. Exakt vad det beror på vet jag inte men det är nytt med Blogger och omd et inte är konsistent underligt.

Jag tror vi får stänga ner anony-proxyn tillsvidare. D.v.s. vill ni kommentera måste ni använda egen anonymisering eller avstå om ni inte vill loggas via Analytics och Blogger.

2009-02-11 18:26
Anonym sa...

Test åt HH

Med trace.

2009-02-12 18:37
Anonym sa...

Test åt HH

Utan trace.

2009-02-12 18:37

Kommentera