Firefox & Chrome: Se att Nofollow är Rätt (enkelt och snabbt)

2/24/2009

Här har vi ett tips från John Mueller (Webmaster Trends Analyst, Google Zürich, men som troligen bloggar som privatperson) för att enkelt se vilka länkar som är nofollow:

Fungerar lika bra på Firefox

Samma hack borde fungera lika bra för Firefox (varför skulle den inte? det är bara javascript?). En kontroll visar också att det verkar fungerar utmärkt för Firefox:

Hur är det med Internet Explorer?

Däremot lyckades jag inte lägga till den någonstans i Internet Explorer men jag har ingen vana med den applikationen. Använder du Internet Explorer rekommenderar jag hur som helst att du flyttar över till Firefox eller Chrome:

Kontrollera att nofollow är rätt när du bloggar om det destruktiva internet

Många av mina läsare har troligen metoder för detta redan. För de bloggsamhällen som blir upprörda över religiösa sekter på nätet och uppmärksammar dem med länkar och därmed pushar upp dom i sökresultaten kan ha nytta av detta. Dessa läser bäst även artikeln nedan om problematiken och varför du ska länka dem nofollow:

Här kan jag säga att folk som tagit kontakt med mig och önskat ändra sina länkar till sådant haft stora problem med det. En del saknar helt referenssystem och tidigare erfarenhet (t.ex. ändra html i bloggpostningen i Wordpress). Förhoppningsvis lär ni nu varandra f(^_^)

Installera nofollow kontrollen nu!

Jag tog mig friheten att stjäla hans hack (men kollar med honom nu i efterhand). Det är bara att dra och släppa ner det på webbläsaren där bokmärken som är synliga hela tiden är (oftast direkt under adressfältet):

Nofollow?

Fler nofollow verktyg

Skulle du mot förmodan ha problem på Firefox finns bl.a. följande toolbars på addons.mozilla.org:

Mer välkänd är troligen Aaron Wall:s The SEO Toolbar (rekommenderas som alternativ ett):

Wall:s SEO-blogg är förövrigt en av de få som är läsvärda:

Tidigare bloggat om John Mueller

John Mueller uppmärksammade jag tidigare då han var inblandad åtminstone i att ge information om Google:s ändringar av riktlinjer avseende länkkataloger:

0 kommentarer

Kommentera