Google Japan (Google.co.jp) bestraffad av Google - Från PR 9 till PR 5

2/14/2009

Det går inte alls lika bra för Google i Japan som det gjort i andra länder. Jag gissar att det har att göra med att Japan har en ganska annorlunda internetkultur där det finns andra leverantörer vid sidan om Google jag tror tillfredställer behovet bättre. Samtidigt är mitt intryck att surfarna i Japan i högre utsträckning söker nationellt jämfört med andra industraliserade icke-engelskspråkiga länder vilket är till nackdel för Google. Japanskan och japanska tecken tycker jag dock att Google verkar hantera utan problem.

Google bröt mot egna riktlinjer

Att Google vill bli stora i Japan är självklart. Japan är ett mycket rikt land med stor befolkning. Där verkar det som att personalen i Japan använt marknadsföringsmetoder som Google inte accepterar av andra företag om de ska kvarstå i index. Specifikt rapporteras det ha handlat om att de betalt bloggare för att göra review av en viss Google-produkt (utan rel=nofollow på utlänkarna utgår jag ifrån). Marknadsföringskampanjen Google genomförde i Japan tillsammans med Cyberbuzz.com finns bra sammanfattad hos Blogoscoped:

Vad säger Google nu?

Egentligen om Google tar med sin sökmotor i index på den samma sökmotorn känns ju kanske som en icke-fråga. Problemet för Google är att de riskerar att tappa trovärdighet och därmed inte nå den balans mot SEO-samhället man strävat mot där från Google:s sida bl.a. vissa SEO-metoder optimalt inte ska användas. Google har nu därför reagerat, förklarat sig och ändrat marknadsföringsstrategi. På den officiella Google Japan bloggen finns nu en kort text om det hela:

Det hela är väldigt försiktigt uttryckt och man beskriver inte i detalj vad man gjort. Intressant är emellertid att de ber om ursäkt (väldigt fri översättning jag gjorde själv av det jag tyckte var intressant):

  • Google Japan genomför olika marknadsföringsaktiviteter för att göra namnet på produkter kända.
  • Det har visat sig att en del av sådana aktiviteter har visat sig bryta mot Googles riktlinjer och har därför avbrytits.
  • Vi ber om ursäkt till alla användare som det kan ha orsakat problem.
  • För att hindra återfall prioriterar vi transparent kommunikation.

Google bestraffar Google Japan

Här ser vi ett kort påstående från Matt Cutts (Google) om bestraffning av Google Japan:

Twitter kommentaren av Cutts besöker du själv på:

Surfar man in på Google Japan visar det sig också stämma: www.google.co.jp (länken har rel=nofollow).

Givetvis hade det varit mer märkbart för Googles förutsättningar för marknadsföringsarbete om Google istället straffat sina japanska innehållssidor än själv sökmotorn. Men för egen del ser jag gärna att det går bra för Google i Japan. Jag gillar konceptet att ha ett gränssnitt till internet via Google.

0 kommentarer

Kommentera