Territorial pissing - Upplevelse, Händelse, Nyhet & Diskussion skapar Tesseract

2/16/2009

Territorial pissing är en tesseract - ett konstverk med många dimensioner. Jag uttryckte det så här tidigare idag:

"Det som är intressant med Territorial pissing är att konstverket har så många fler dimensioner än vanligt:
  • Graffitimålningen.
  • Inspelningen av händelsen när graffitimålningen sker - Arrangerat eller icke-arrangerat.
  • Reaktionen på mässan hos kulturministern m.fl.
  • Diskussionen i media och uppmärksamheten.
Territorial pissing är en Tesseract."

De sista två dimensionerna i den tesseract territorial pissing spänner upp har direkta kopplingar till den väg nätet utvecklats och utvecklas. Dessa dimensioner i konstverket är vad som gör det så nyskapande och samtidigt till en viktig nutidskommentar.

Inte minst är kommentaren väldigt relevant när det kommer till marknadsföring på nätet och sociala media. Om konstnären sett detta vet jag inte. Snarare är det kanske så att detta nu gått ut i större bredd och via bloggosfären påverkar större delar av befolkningen. Är man intresserad av området på internetmarknadsföring tror jag nog hela min kommentar till territorial pissing är värd att läsa: Territorial pissing - Mångdimensionell konst.

Var slutar manipulation? Var börjar accepterad mass-utbildning?

Låt oss nu anta att konstverket nu inte agerar i verkligheten. Det är som jag skrev "Territorial pissing - Mångdimensionell konst" ingen svårighet att lägga film av målning på (enklast) en vit vägg ovanpå film av tunnelbanevagnen. Anta vidare att konstnären aldrig påstår att ett brott skett. Ställ dig nu dessa frågor:

  • Är det fel av honom att publicera sitt konstverk om han vet att mottagaren kan anta att ett brott skett?
  • Eller är det fel i fallet om han inte anger att ett brott inte skett?
  • Hade i så fall inte konstverket blivit väldigt trivialt?
  • Kan man här inte snarare se att en viktig del av konstverket är den diskussion som jag tror utvecklar många människor vidare och gör dom större?

Att slösa samhällsresurser genom att initiera brottsutredningar t.ex. genom att sprida människoben är fel. Men åtminstone jag klarar att se att vi inte har den situationen här.

4 kommentarer
Anonym sa...

Det blir ju alltid så här. Fattar inte varför du bryr dig. Ser folk något där de är vana att det är sanning tror de på det.

Kanske sprayade han vagnen. Kanske inte. Kanske någon annan sprayade.

Ändå vet jag utan att som du läst morgontidningarna eller bloggar att alla automatiskt utgår från att det är verklighet.

Hur djävla svårt är det att göra det där filmklippet falskt. Du vet, Jag vet, Alla som vill veta kan ta reda på det. Hur många kommer göra det? Ingen.

2009-02-16 15:35
Anonym sa...

Jag har ju den här idéen om att det är bra om folk faktiskt tänker på sådant här. Och att en orsak till varför man inte gör det är därför att man inte sett risken realiserad.

Därför tycker jag att det vore bra om det visar att det inte inträffat eller att det inte går att påvisa att det inträffat.

För mig är det heller inte bara en mindre fråga. När man så enkelt kan få en minister via ett filmklipp utgå från att något skett och få denne så pass upprörd har vi nog ett säkerhetsproblem. Då går det att manipulera och styra regeringen genom att påverka deras känslor utan större kostnad. Det är inte bra.

Det är heller inte bra om man så lätt kan påverka hela pressen och bloggosfären. Då har man fått två av de fyra informationskanalerna som räknas.

Oavsett om det här visar sig vara verklighet eller inte kunde man i alla fall hoppas på att folk tar sig en funderare på vilket enskilt ansvar både morgontidningar och bloggosfär har kring att tänka kritiskt.

2009-02-16 15:40
Anonym sa...

Jag tror jag tar bort ditt sista inlägg om du inte har någon invändning. Gillar inte riktigt kommentaren om kulturministern.

Givetvis kan man tycka att det är en självklar överdrift men jag har alltså folk som e-postar mig om skämtpostningen på Pryltrend.com om Playstation och Xbox 360 och tror att det är på riktigt. Då började jag den ändå med att förklara att det var ett skämt och hur skämtet går till. Fick mig riktigt att tröttna på den bloggen...

2009-02-16 16:22
Swedish Research sa...

Jag modererade bort AB:s sista kommentar efter ett ok från honom. Detta eftersom den mer generaliserade slutsats han drog om kulturministern kändes lite onödig.

Det finns ingen anledning att vara elaka mot varandra på nätet även om man inte tror att det kan uppfattas så. Särskilt som det som här inte finns något som kan uppnås av det eller det ens troligen är riktigt.

2009-02-16 16:43

Kommentera