Google Custom Search: Exempel för Projekt Runeberg

2/11/2009

Jag gav tror jag ett bra förslag på hur man på några minuter kan förbättra sökfunktionen för Projekt Runeberg. Projekt Runeberg omvandlar ju böcker som copyright gått ut för till digitala versioner de publicerar. Deras sökfunktion så långt jag såg söker ju hela sajten. Med Google Custom Search kan man ju istället enkelt och kostnadsfritt skapa sökmotorer som söker varje enskild bok. Och ha en sökmotor som söker hela sajten.

Där gjorde jag en liten guide åt dem som visar hur enkelt det är att skapa en sådan. Exemplet jag använde var Nordisk Familjebok:

Sökmotorn jag skapade som söker Nordisk Familjebok har vi även här för den som vill testa den.

Google Custom Search på bloggar

Google Custom Search fungerar utmärkt på bloggar och nättidningar. Det är också den lösning jag använder här på SEOTaktik.com. Vill man ha sökning på sin blogg är därför detta ett bra bloggtips.

Av de verktyg Google gjort respektive köpt för användning av webbsajter tycker jag att Google Custom Search är den mest lyckade. Att själv skapa bra sajtsökning är svårt. Sökresultaten Google Custom Search ger är bra och Google har verkligen lyckats med att göra det enkelt att skapa en bra sökmotor.

0 kommentarer

Kommentera