QR Code med Google Chart

2/26/2009

En lång mycket bra guide till dessa och andra verktyg, med kunskap hur illustrationerna blir bra och vad som påverkar läsaren finns nu i: illustrera effektivt. Nedan har vi ett av många exempel från artikeln:

Google Chart är något jag verkligen gillar. Riktigt användbart varje gång man behöver ett diagram eller graf till en nyhet eller artikel. Jag gjorde också tidigare några exempel på hur man kan använda Google Chart:

Google Chart stödjer QR Code

Jag fick för mig att lägga till QR Code till mitt "visitkort" (www.hanshusman.org) men gjorde det istället med datamatrix. Nu såg jag emellertid att Google Chart stödjer QR Code och att programvaror utvecklas i öppenkällkod hos Google Code:

Givet att QR Code dessutom är standardiserad i ISO m.m. verkar det därför väldigt troligt att QR Code blir det vanligaste på webben. Därför tillsammans med hur enkelt det blir med Google Chart gör att jag tar och växlar över.

Vad är QR Code och Datametrix?

Både QR Code och Datametrix är ju standarder för att uttrycka information i små rutor som maskiner kan översätta till data:

Enkelt visitkort

I exemplet ovan har jag använt just Google Chart för att skapa QR koden. Det är möjligt att koda in vilken text man vill. I mitt exempel ville jag lägga till namn, e-post och en URL. Tänker man sig en icke-manuell användning krävs givetvis något som tolkar texten kommer ut även efter att koden översatts till vanlig text för datafält o.s.v.

Något klart där för webben hittade jag inte men det verkar troligt att det kommer om det blir vanligt för sådant här. Istället verkar diverse användas nu. I exemplet kodade jag enligt NTT docomos standard för telefonböcker:

Resultatet har du nedan:

cht=qr&
chs=230x230&
chl=MECARD%3A
N%3AHans+Husman%3B
EMAIL%3Ahans%40nyfikenvital.org%3B
URL%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.nyfikenvital.org%3B
%3B

\%3A är hur du anger ":" till Google Chart. \%3B gör det samma för ";".

Komplett URL för Google Chart blir (inlagda radbrytningar ska inte med och behöver tas bort!)

http://chart.apis.google.com/chart?cht=qr&chs=230x230& 
chl=MECARD%3AN%3AHans+Husman%3BEMAIL%3Ahans%40nyfikenvital.org
%3BURL%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.nyfikenvital.org%3B%3B

Mer om QR Code

Följande sidor har mer att läsa:

Datametrix kan du läsa om i Wikipedia:

0 kommentarer

Kommentera