SEO vs Sociala media vs Samhällen: En Spottande Lama

2/12/2009

Jag ville ha en blogg bara för att dokumentera problem med oseriösa IT-företag samt allmänt gnälla om den låga nivån svenska IT-företag och medarbetarna håller. Just läsarna av den här bloggen är ju i de flesta fall strålande undantag. Det gäller förövrigt i många fall också aktuella branscher: The Best go West.

I övrigt växer dock problemen sig större och större. Personligen gissar att jag många av de här problemen har med osund kultur och inställning till livet hos flera generationer svenskar. Vi som befinner oss mellan 1965 till 1975 håller i allmänhet god kvalitet. Där är t.ex. Fredrik Reinfeldt ett strålande exempel: rationell och effektiv. Just efter 1975 dalade värdet däremot snabbt ner. Kanske var det de underliga förändringar man gjorde av gymnasieskolan som förstörde folket?

Både SEO och Sociala media är bra

Både SEO och sociala media är viktiga redskap för att hjälpa en nättidning eller blogg att nå ut. För ett begränsat projekt som den nya bloggen vill jag egentligen inte lägga någon tid. Både SEO och specifik bearbetning av sociala media tar dock tid.

Samhällen på nätet

En tredje metod som väldigt få i Sverige använder på den avancerade nivån är att göra integration direkt in i ett samhälle. Denna metod är mest värdefull när du har ett signifikant värde att ge samhället tillbaka och de har intresse av att stödja dig. Samhället här består av intresse och åsikter och spänner över bloggar, forum, tidningar, organisationer m.m.

En mycket förenklad och väldigt trivial version är integration mot ett samhälle som endast är lokaliserad till en sajt. Denna triviala version valde jag här eftersom jag vill lägga ytterst liten tid på marknadsföring. Därför lade jag den på blogg.idg.se/uppslagsverket och inledde med en tio minuters bloggpostning som pekade ut ungefär inriktning på bloggen: IT-svensken: Lat och Inkompetent.

Vilket är rätt djur för bloggen?

Nu gav jag bloggen en tiger så länge. Jag var osäker på vad som skulle visa sig vara rätt djur för den? Idag tror jag att jag kom på det: En spottande lama. Kanske den här...

Bilden är Creative Commons Attribution 2.0 Generic och fotografen är Marcio Ramalho.

Roliga kommentarer

Titta också så kul det blev med kommentaren en Daniel Stenberg gav:

"Det är lätt att sitta och kritisera men utan konkreta detaljer blir det bara luft. Var är alla bevisen på allt detta du påstår? Och kanske som kuriosa för läsarna: är du inkluderad eller inte i samma generalisering? Om du inte är det, var finns bevisen på det?"

Det var för att få möjlighet till lite sådana kommentarer som jag valde att inte sätta mitt namn på bloggen direkt från dag-ett. Givetvis ska jag dock göra det idag eller om jag inte hinner i morgon. Men jag gav det i alla fall i kommentarerna idag. Jag tycker man ska sätta sitt namn på allt man publicerar på nätet.

Det där tror jag förövrigt är Stenberg med haxx.se. Sedan vad haxx.se har med bjornsbytare.se vet jag inte:

Men eftersom han visar upp länken antar jag att det antingen är ett personligt projekt eller något han slavat åt för pengar. I så fall kanske man kan gissa att han håller på att sadla om från programmering av inbäddade system till webbprogrammering? Fast andra förklaringar kan naturligtvis finnas.

Om samlad sida säkerhetsfrågor kring sociala media finns nu här:

SÄKERHETSPROBLEM FÖR SOCIALA MEDIA I SAMMANFATTNING

0 kommentarer

Kommentera