Kalle Ankas Pocket: Ondskans handbok

2/18/2009

När jag var barn gillade jag Kalle Anka. Jag både prenumerarerade på tidningen och mer sällan köpte pocket och de tidningar i större format som fanns. Nu tog jag och läste "Farbror Joakim på nya jaktmarker" som trycktes (åtminstone den jag har) 1981 av Hemmets Journal (ISBN 91 7674 003 X). Faktiskt tyckte jag att den var riktigt bra! Samtidigt inser jag att det här är en riktig handbok för onskefulla genier och när jag tänker tillbaka inser jag att det nog är så med många fler Kalle Anka (;_;)(;_;) Låt oss titta på hur vi felaktigt och omoraliskt kan implementera vad "Farbror Joakim på nya jaktmarker" lär oss på Cypern-konflikten.

Cypern - Turkiet vs Grekland

Jag har ingen åsikt om Cypern där jag varken tror att Grekland eller Turkiet har mer rätt än den andra parten. Tvärtom tycker jag båda länderna både före och efter att falmskärmstrupperna landade har betett sig anmärkningsvärt, felaktigt och ofta löjligt. Men låt oss som ren lek anta att vi är en av parterna i spänd situation där vi inte kan ta till vapen, direkta ekonomiska sanktioner eller andra vedertagna kraftåtgärder (o_O) Vad ska vi göra? Vi tittar i Farbror Joakim på nya jaktmarker...

Där framgår det i "Frossa vid ekvatorn" att Joakim äger 1/2 av en ö som lever på turister. Rika turister med betjänter och monokel betalar:

"Flera hundra kronor om dagen"

Andra halvan av ön ägs av Don Peso Itu som utmålas som en person som är oförmögen till framgång utan omoral. Trots som vi vet att Joakim är sjukligt snål, underbetalar andställda, reagerar på nycker, tror på det övernaturliga m.m. går det väldigt bra för honom på ön. Alla turister kommer till honom och knappt någon till Don Peso.

Thinking outside of the box: Isberg under vattnet

En medarbetare som Don Peso hotat att släppa en tiger på därför att han inte kommit på någon åtgärd för att ge fler turister föreslår att de ska använda Björnligan för att bogsera ner isberg. Isbergen ankrar de under vattnet på Joakims sida av ön där vattnet blir svinkallt. Alla turister som betalar flera hundra kronor om dagen blir rent aggresiva och springer sedan bort från stranden för att i flock flytta över till Don Pesos halva av ön.

Här har vi thinking outside of the box. Man skickar upp sin flotta till Nordpolen och fångar upp en mängd av de isberg som redan faller ner i havet i snabb takt p.g.a. klimatförändringarna. Nu löste sig iochförsig problemen tillfälligt för Joakim men det skedde genom att Joakim efter att ha blivit så orolig och nervös att han svettas ymnigt och skakar kallar dit Kalle Anka:

"Här ligger en hund begraven. Jag kallar hit Kalle för att undersöka saken. Det blir i alla fall billigast."

Kalle upptäcker isbergen och bakom ryggen på övriga familjen dyker han ner och släpper upp dem. De blåser in till stranden vilket gör Joakim direkt aggresiv. Det hela blir tillfälligt lyckligt genom att Joakim gör det till en kombinerad skid- och badort. Knattarna ingriper också genom att köpa Don Pesos halva av ön för 500 kr efter att han någon dag senare blivit utfattig. Joakim köper ö-halvan av dom för 1000 kr.

Slutligen blåser dock isbergen ut till havet och Joakim ger upp hela turistanläggningen:

"Jag är tvungen att ge upp alltihop och lämna ön."

Den totala kostnaden för det visar sig vara ofattbara (jämfört med de flera hundra kronor om dagen det kostar för turisterna som inte ser ut att vara alls många ens som mest) tre miljarder. Genom att ringa ett telefonsamtal kompenserar Joakim emellertid det på annat sätt.

0 kommentarer

Kommentera