Värden sociala media kan ge och hur

4/08/2008

Ett stort problem med sociala media är att en satsning för att nå ut tar tid. Jag kan se att många bloggar, webbutiker m.m. tipsar på en massa sociala media sajter. Sådant ger typiskt ingenting när det kommer till läsare. När det gäller Google verkar de för mig blivit excellenta på att filtrera sådant samtidigt som allt fler sajter arbetar med rel=nofollow (d.v.s. indikerar att de inte ska värderas av Google) åtminstone för sådant som inte får tillräckligt med röster.

Att lyckas med sociala media
Samtidigt har sociala media potential för bloggare och andra publicister. Några tips på hur man kan arbeta seriöst och effektivt bloggade jag om tidigare:

En fråga som inte diskuterades tillräckligt är:

  • Vilka värden en satsning mot sociala med kan ge

Värden sociala media ger dig
Själv har jag någonsin bara sökt något av följande värden:

  • Länkkraft.
  • Besökare direkt från social media sajten.

Undvik oseriösa länkar
Länkkraft från sociala media är ett svårt område eftersom det lätt kan bli oseriöst. En sak som t.ex. har varit vanligt är att skapa otaliga profiler på sociala media sajter som länkar in egna sajter eller att många hundra sociala media tipsas om någon sida. Mitt intryck är att Google aktivt försöker filtrera bort detta och har blivit ganska duktiga på det. Bland de länkar jag menar att Google värderar mycket lågt jämfört med tidigare har vi följande (ej en komplett lista):

  1. Länkar från profilsidor.
  2. Många länkar från en sajt. Exempel där är signaturlänkar från forum eller url-länkar på bloggtjänster.

Seriös länkkraft från sociala media
Denna länkkraft går att få på två sätt som jag bedömer som seriösa men där får givetvis var och en stå för sin bedömning och lägga sig antingen över eller under :-D

  1. Material som får många röster får sökmotorvänlig länk.
  2. Material som syns på sociala media blir bloggat.

Material som får många röster får sökmotorvänlig länk
På svenska Pusha får ingenting som någon tipsar om sökmotorvänliga länkar från början. Sajter som får många röster och når förstasidan får dock sökmotorvänliga länkar. Det tycker jag är ett seriöst och bra sätt för sociala media sajter att jobba på. Detta ger också Google något jag menar de har nytta av: utvalda sökmotorvänliga länkar till sådant som många användarna tyckt varit bra.

En satsning mot sociala media som ska vara seriös behöver vara långsiktig (se min första guide för mer om detta). Här tycker jag också att Pusha är den bästa svenska sajten och är den jag tror mest på som jag diskuterade i:

För engelska språkområdet har jag mycket dålig kontroll över vilka sajter av samma typ som Pusha som ger sökmotorvänliga länkar till sajter som får många röster.

Material som syns på sociala media blir bloggat
Sajter som Pusha kan absolut göra att man syns mot bloggare som bloggar om något bra de hittar där. SEOTaktik som har synts bra på Pusha har vunnit tror jag ca två - tre bloggpostningar den vägen senaste veckan. Min erfarenhet är emellertid att en helt annan sajt är betydligt mer effektiv här: Flickr.

Flickr är en sajt där folk delar sina foton. De kan sätta en creative commons på dem vilket ger möjligheter för andra att använda bilden. Många användare har också en blogg vid sidan om profil på Flickr. Använder man ofta sådana bilder råkar man ut av och till att de bloggar om att du använt deras bild.

Vilken möjlighet som finns beror troligen väldigt mycket på vilken typ av sajt du driver. Vår sajt som var aktuell här är väldigt seriös, skriver om forskning och har ofta har kontakter med amerikanska forskare och är lite känd bland stora universitet och forskningsinstitut. Det kan vara svårare t.ex. för en webbutik.

Besökare från social media sajt
Det här har varit ett svårt för det svenska språkområdet genom att så få användare varit utspridda på många sociala media sajter. Pusha har jag "känt av" genom åren från deras start som Sovrat och det är egentligen först nyligen som de ger tillräckligt bra besökare. Nu är de dock helt klart värdefulla för nya sajter.

Flickr som jag arbetat en hel del med. Särskilt många läsare därifrån ska man emellertid inte räkna med hur man än arbetar.

Läsare från bloggsamhällen
Ett till område jag vet att ganska många börjat arbeta med är att skapa "meta-bloggar" i sociala media uteslutande för att marknadsföra annat material. Jag gjorde faktiskt här ett litet experiment med Metrobloggen och visade upp några artiklar från SEOTaktik jag tyckte deras användare kunde ha nytta av att läsa. Medan "tipset" låg på Metrobloggens förstasida (ca 10 minuter) fick jag ganska bra med läsare till SEOTaktik.

Jag vet dock inte om jag tycker att det känns riktigt seriöst att arbeta på det här sättet så jag kommer nog inte att testa det igen. Dock kan jag verkligen se att denna metod kan ge tämligen mycket med läsare om det sker mot många bloggsamhällen samtidigt:

  • Aftonbladet
  • Metrobloggen
  • Blogg.se
  • Blogg.idg.se
  • Wordpress.com

Hur går man vidare?
Allt som publicerats här om sociala media är tillsammans absolut inte en komplett guide till området. Sociala media är ännu nytt och under snabb förändring. Helt säkert kommer jag snart skriva mer om det.

Viktigast tror jag är att vara aktiv och bidra positivt med sådant som folk har nytta av.

0 kommentarer

Kommentera