Var ska man ha sökfunktionen?

4/10/2008

Om man vill göra det enkelt för besökaren var ska sökfunktionen placeras? Här finns ett rätt svar och genom åren har jag läst två undersökningar. Ja eller för att inte ens ljuga trovärdig får jag säga att det var pressmeddelanden :-D

Användarna hittar lättast till sökfunktionen om man sätter det längst upp till höger. Så det var vad jag gjorde här på bloggen.

Fast nu får jag lägga till något i efterhand. Jag såg att Google rekommenderar något helt annat för deras sökprodukt Google Co-op:

"Search box placement: Search boxes should be easy to find, typically under the header or on the left navigation bar, to encourage users to simply search for what they're looking for instead of spending time browsing through your content. Try to keep your search box in the same place on every page so users know where to return for future searches."
Från: Making the most with AdSense (officiell blogg).

De föreslår även att man ska visa två sökfunktioner. Fast jag ändrar ingenting (än i alla fall).

0 kommentarer

Kommentera