Potenta tips på onpage SEO för bloggar

4/02/2008

Jag får faktiskt ta och skriva till här att det här riktigt bra tips på onpage SEO. Få bloggar arbetar med det här idag trots att allt är ganska enkelt och helt utan konstigheter. Så testa du också (^_^)

Vad är Onpage SEO?
Onpage SEO är vad man gör lokalt och har ingenting med länkar till bloggen eller dess page ranking. Onpage SEO handlar hur man skriver sitt innehåll och hur man länkar lokalt på bloggen.

Link Popularity vs. PageRank vs. Yoda

Även om andra faktorer onpage vid sidan om hur man skriver bloggpostningarna har betydelse för hur optimal din SEO är begränsade jag mig här till bloggpostningar och hur man mäter statistik. Fortsättningar på artikelserien om onpage SEO för bloggar hittar du nedan:

En del av tipset bör man ta som regel att alltid arbeta med. Annat är sådant man väljer att lägga tid när man skriver något mer genomarbetat som intresse kan finnas för under längre tid.

Mät och följ vad som intresserar läsarna
Det kan ge mycket att mäta statistik över besökarna och noggrant följa vad som intresserar dem. I förlängningen kan det vara meningsfullt att skilja mellan olika typer av intresse av innehåll:

  • Bloggpostningar som attraherar återvändande läsare & RSS-läsare.
  • Artiklar m.m. som är av intresse för användare av sökmotorer (besvar ofta en fråga).
  • Innehåll som attraherar länkar och därmed stärker bloggens övergripande SEO-potens.

Innehåll som täcker upp alla tre finns men det kan också skilja sig åt. Särskilt just att många från sökmotorer söker svaret på en särskild fråga är viktigt. Ett bra på en sådan fråga har också goda möjligheter till att få länkar.

How To Get Bloggers To Talk About You

Google Analytics
Ett bra verktyg för att mäta sådant här är inte minst Google Analytics som jag själv använder bl.a. här på SEOTaktik. I bilderna nedan ser vi bara ett fåtal exempel av många möjliga som ger värdefull SEO-information Analytics ger.

I den första bilden ser vi vilka källor som gav den här bloggen besökare för en viss dag:

Och i den andra sökorden (d.v.s. besökare från Google, Yahoo o.s.v.) som givit trafik för en helt annan dag:

Feedburner och RSS
För att följa RSS-läsare kan det vara meningsfullt att kombinera Analytics med en till tjänst från Google: Feedburner. Poängen med Feedburner är att den gör det enklare att följa hur många som prenumerar på din RSS-ström och vad som stimulerar till detta.

Nedan ser vi huvudsidan för SEOTaktik.com på Feedburner där antalet läsare av RSS-strömmen 1 april syns:

I bilden nedan ser vi en till funktion i Feedburner som kan vara intressant att följa: Uncommon Uses. Där hittar man nyhetstjänster m.m. som använder din RSS-ström.

Avseende övrig statistik rekommenderar jag dock att man använder Analytics även när Feedburner mäter samma sak. Det är mitt intryck att Analytics är mer tillförlitligt och att det är lätt att tolka Feedburner felaktigt.

Täck upp ditt ämne
Särskilt nya bloggar har svårt att ranka på svåra nyckelord. Kombinationer inom ämnet är lättare. Dessutom är det ofta få aktörer som seriöst försöker täcka upp ett ämne. Det man uppnår med att täcka upp sitt ämne mer komplett är:

  • Ökad möjlighet till trafik från Google via kombinationssökningar.
  • Bättre möjlighet till att få länkar eftersom man är en mer komplett informationskälla.
  • Att täcka upp ett ämne mer komplett gynnar förövrigt också ranking på huvudordet.

Kombinationssökningar för SEO
För att illustrera hur man kan täcka upp ett ämne kan vi använda SEO som ett exempel. I ämnesrelevansen för SEO finns mycket som en komplett informationskälla bör ta upp och som kan ge trafik på kombinationssökningar. För exemplen nedan har jag dock aldrig bedömt trafik vilket ju är lämpligt att göra (SEO är ett så litet ämne).

SEO + ÄMNET RANKING SEOTaktik.com
SEO analytics 1
SEO adsense 3
SEO google 14
SEO strategi 28
SEO taktik 1
SEO länkstrategi 10
SEO trender 4
SEO tips 13
SEO bloggar 13
SEO bloggosfären 11
SEO blogg 13

Relevanta interna länkar
Läsare som når ditt blogginlägg kan vara intresserade av mer om det samma. Länka därför tidigare bloggpostningar som handlar om samma sak. Detta ger flera värden:

  1. Ökar chansen att konvertera besökaren via ev. reklam.
  2. Gör det lättare att hålla fler sidor indexerade och därmed troligen fler besökare från Google.
  3. Stärker din ranking på relevanta sökord om det här görs rätt.

Det finns olika strategier för hur man gör detta beroende på typ av sida och hur mycket tid man vill lägga. På Nyfiken vital arbetar vi typiskt med huvudsidor som sammanfattar varje ämne som följs. Dessa länkar också nyheterna vilka också länkar huvudsidan. Ett bra exempel på det är vår huvudsida om C-vitamin. Där kan läsaren hitta alla nyheter och en läsare som först når en nyhet och vill läsa mer om C-vitamin hittar allt vi har om C-vitamin på huvudsidan.

Arbetar man inte med artiklar som lika tydligt har ett långsiktigt värde kanske man inte tycker det är värt besväret att korslänka tillbaka från tidigare publicerat material. Det räcker nog ofta bra att låta nya bloggpostningar länka bakåt till de som tidigare varit relevanta utan att komplettera dessa med länkar tillbaka. Här behöver måste man dock prova sig fram till vad som fungerar bäst.

Relevanta bilder
Relevanta bra bilder är något läsarna uppskattar och de ökar möjligheten till att få länkar. Dessutom om bilderna är relevanta och korrekt namngivna ökar de möjligheterna att ranka med åtminstone Google.se (jag ids inte följa Yahoo eller Microsoft Live! alls (^_^) ).

Bilder kan dessutom ge dig trafik från Googles bildsökning: images.google.se. Viktigt avseende SEO mot den är att bilderna har ett meningsfullt namn eller alt-text samt att de inte är för små. Exakt hur stora de behöver vara vet jag inte men större 380 px i bredd räcker.

Bra rubriker är bra SEO
Rubriker är nyttigt både för läsaren och ökar möjligheterna till att ranka. Dela upp din bloggpostning med rubriker och ge dem korrekta & meningsfulla namn. Avseende SEO är det givetvis bra att de täcker upp aktuella sökord.

Om du använder b, strong eller någon h-tagg är ingenting jag märkt har betydelse avseende Google.

Givande & relevanta utlänkar
Utlänkar som är användbara för läsaren och relevanta för ämnet är mycket kraftfullt avseende möjligheterna att ranka. Välj ut seriöst och bra material som kompletterar din bloggpostning. Se till att länka direkt till materialet (d.v.s. djuplänka och inte länka startsidan om materialet finns på en undersida) med rätt ankartext.

Besvara en fråga
Tittar man på trafiken från sökmotorer består den i stor utsträckning av personer som söker svaret på en fråga. En artikel som besvarar en sådan fråga är därför bättre ämnesoptimerad för denna trafik än en mer tidstypiskt åsikt eller reflektion.

Här krävs givetvis också att man försöker bedöma vilka frågor folk söker svar på. Det är eget specialistområde som ev. tas upp senare.

Att se upp med
Att plagiera andra eller sig själv är något jag inte rekommenderar. Undvik att dublicera bloggpostningar överdrivet med pagination.

The Big Google Dupe

Mer om SEO för bloggar
De här tidigare bloggpostningar tar också upp SEO för bloggare:

1. Kraven på bloggar ökar - Det här krävs. Denna bloggpostning diskuterar också hur du kan förbättra din blogg. Fokus här ligger dock på innehåll och hur kravet på kvalitet ökar.

2. Marknadsför din blogg! Användbara sajter. Här hittar du tips på sajter användbara för att marknadsföra din nystartade blogg.

0 kommentarer

Kommentera