Sökstatistik via Google

4/16/2008

Sökstatistik via och från Google är något som folk faktiskt hört av sig flera gånger och frågat om. Det kan man antingen tycka är förvånande eller inte. På det kan vi lägga att det är den enda frågan som folk e-postat om och nu fem gånger. Därav förtjänar det givetvis ett genomarbetat & komplett svar här på bloggen :-D

Innan vi lämnar statistik (för att återvända mer "generiskt") på detta noterar jag också att det också ger lite besökare (men just lite). Igår gav det en besökare:

Det hela är så komiskt. SEOTaktik riktar ju inte in sig på besökare från Google men ändå tittar jag till Analytics nästan varann dag. Jag har bloggar och nättidningar som tar in tusentals dagliga besökare där sådant som detta där man lyssnar på läsaren och förbättrar sig kan betala sig med 10 - 50 konstanta extra läsare dagligen. Men det är också så att när man bygger upp något nytt är det just det här tidiga finslipandet som är viktigt (ursäktar jag mig med och om det är korrekt vet jag egentligen inte och är om ska jag vara ärlig mot mig själv något jag är ganska osäker på).

Google har flera tjänster för besöks- och sökstatistik
Googles viktigaste produkt för besöktsstatistik är givetvis Google Analytics. Detta är en mycket kompetent programvara för all typ av statistik över besökare och dessutom kostnadsfri. Den ger statistik över sökord från en del sökmotorer men inte nödvändigtvis alla. Det är möjligt att detta går att göra något själv för att lägga till hantering av sådana som inte fångas upp men åtminstone i min värld är allt annat än Google ren marginal (och då rankar jag typiskt jämförbart bra och ibland bättre på övriga sökmotorer).

Om vi nu fortsätter på statistiken och tittar mer allmänt på sökord är allt ganska självklart. Det enda som tycks förvirra folk är "Bounce rate" eller "Avvisningsfrekvens" på svenska. Många som bloggar och skriver om Analytics men inte försörjer sig som publicist på nätet försöker tolka ut avvisningsfrekvens. Själv vet jag inte hur man ska tolka det eftersom besökare som går ut via reklam också hamnar där :-D

Avvisningsfrekvens har endast (så vitt jag vet) betydelse för webbutiker. Och övriga som konverterar besökarna via reklam (möjligen undantaget de som får betalt per visning) struntar bäst i avvisningsfrekvensen helt om de nu inte filtrerar den genom statistik från reklamprodukten först (gör gärna ett verktyg tillgängligt för mig också och jag länkar mer än gärna då jag extremt önskar just detta & snart skriver det själv).

FeedBurner ger statistik om besökarna
Google har också köpt upp FeedBurner. Även FeedBurner ger statistik om besökarna. Just sökord ger FeedBurner däremot inte någon statistik utan mest värdefullt avseende antalet som har "sugit in" din RSS-ström just den dagen. Men faktiskt att FeedBurner ger en del intressant under "Site stats" som kompletterar Analytics för den riktigt pedantiska eller överambitiösa prublicisten.

Jag rekommenderar att man prövar både Analytics och FeedBurner. Ersätter man inte Analytics med något jämförbart alternativ (vilket inte är FeedBurner) lär man fortsätta använda den. Statistik från FeedBurner är däremot inte säkert att det är något man känner ger konkret värde men förvissa projekt (t.ex. SEOTaktik) finns värdefull information att hämta där!

0 kommentarer

Kommentera