Google säljer SEO-delen av DoubleClick (Performics Search Marketing)

4/03/2008

Google köpte nyligen upp DoubleClick:

DoubleClick är en stor aktör inom marknadsföring och reklam på internet. Köpet stärker därför Google ordentligt när det kommer till annonsmäkling och faktiskt innebär det här att Googles annonsnätverk nu når ca 70% av världens webbsurfare.

SEO kom med köpet
I köpet av DoubleClick ingick emellertid också Performics Search Marketing vars verksamhet är SEO. Att den dominerande sökmotorn också börjar sälja SEO hade blivit riktigt underligt och inte ingivit förtroende. Det är heller inte Googles plan efter vad de meddelande idag:

Informationen från Google tydliggör också att de inte har några planer på att starta upp SEO-verksamhet i framtiden:

"It’s clear to us that we do not want to be in the search engine marketing business. Maintaining objectivity in both search and advertising is paramount to Google’s mission and core to the trust we ask from our users. For this reason, we plan to sell the Performics search marketing business to a third party."

Det här är helt säkert ett mycket klokt beslut av Google.

Mer om DoubleClick
Deras hemsida finns här: www.doubleclick.com.

0 kommentarer

Kommentera