Antal läsare & kort kontra full RSS

4/08/2008

Jag skrev att jag tog ändrade inställningarna på SEOTaktik till lång RSS. Orsaken var att jag ville se hur det påverkade hastighet på indexering mot Google.se (d.v.s. de "riktiga" sökresultaten):

Att ändra detta för Google Blogger som jag använder till bloggen var mycket enkelt:

Hur fungerade detta?
Effekten både här och på andra ställen kom snabbt. Antalet sidor för SEOTaktik i index ökade till det dubbla på ca 1 - 2 dygn. Nu är det inte alls korrekt att säga att dessa sidor inte var indexerade innan men de låg ännu kvar som på bloggens gamla subdomän (på vilken jag förövrigt hade använt full RSS).

Mitt intryck i övrigt är att lång RSS är gynnsamt för hastighet på indexering men inte påverkar ranking. Det är dock lätt att ta fel kring sådant här och det finns mycket annat som kan ha påverkat.

Kort & lång RSS och färre besökare
Problemet med lång RSS som gör att jag på flera publicikationer på nätet väljer kort är risken att det ger färre besökare och därmed lägre reklamintäkter. Effekten det har haft här är därför intressant. Att följa upp sådant här med säkerhet är dock svårt men en viss indikation går att få genom att titta på statistik tillsammans från:

  • Google Analytics.
  • Google Feedburner.

Jag gör därför ett försök med det.

Analytics, Google Reader och direkta besökare
I Google Analytics finns raden "(direct) / (none)" i "Alla trafikkällor" som just ska indikera besökare som går direkt till sidan. Dessa har tappat till ca 1/4 efter förändringen.

Vidare finns "google.com / referral" vilken i praktiken indikerar besökare som kommer från Google Reader. Google Reader är Googles RSS-läsare som snabbt är på väg att bli mycket populär och jag tror att den är dominerande för den här bloggens läsare. Dessa är nu på endast ca 1/4 - 1/5 mot innan.

Samtidigt har övrig besöksstatistik via Google Analytics ökat utmärkt i samma takt som tidigare. Detta avser besökare från sociala media, bloggar och organisk trafik (Google). Bloggen har dock fortfarande till det sämsta kommersiella jag har när det gäller organisk trafik. Men den har ju aldrig riktat in sig på några sökord som ger trafik :-D

Google Feedburner och fler läsare
Google Feedburner indikerar att tillväxten av antalet RSS-prenumeranter fortsätter att öka. Ökningen har faktiskt blivit tydligt större den senaste tiden men den trenden kom innan denna förändring och har troligen att göra med att jag breddat upp ämnet och riktat in mig mot bloggare.

RSS på rätt sätt för bloggar(?)
Så slutsatsen är att det går att "tappa" trafik på full RSS. Fast egentligen tappar man inte trafik utan den når helt enkelt inte din blogg utan läser den utan att besöka bloggen. För bloggar där det är viktigt att registrera alla läsare är det med andra ord viktigt att också ta in statistik på RSS-läsare. Google Feedburner är det alternativ för detta jag känner till och har använt men fler möjligheter finns säkert.

Feedburner erbjuder förövrigt möjligt att visa Adsense tillsammans med RSS:

Jag har inte testat detta själv än men det verkar väl inte otroligt att det kan bli en viktig reklamkanal för många bloggar i framtiden.

0 kommentarer

Kommentera