Kan en blogg ge bättre hälsa?

4/22/2008

I nyheterna har riskerna med att blogga när det kommer till hälsan disktuerats. Metro berättade nyligen att två personer avlidit av hjärtattackar orsakade av intensivt bloggade: De bloggar sig till döds. Andra risker Metro tar upp är att kraven leder till stress.

Kan man bli friskare av att blogga?
Bloggar går dock att använda för att bli friskare och få en bättre hälsa. Förutsättningen här är givetvis att man klarar av att hålla kraven på en rimlig nivå och inte stressa upp sig över antal besökare, Google ranking m.m. Här gjorde jag ett test för egen del. I slutet av förra året upplevde jag att jag åt sämre samtidigt som jag behövde lära mig att fotografera.

På försök gjorde jag därför en blogg avsedd för att motivera mig till att äta en sundare kost: Nyttig Middag på 5 minuter. Jag fotograferar i princip allt jag äter hemma. När jag har tid och lust bloggar jag det. Det har fungerat bra för att motivera till en bättre kost. Själva fotograferandet räcker dessutom bra för att ge effekten så det gör ingenting om jag missar bloggandet.

En bonus är att jag börjar lära mig fotograferandet även om jag ännu har mycket att lära mig. Nedan har vi en måltid från idag...

Mycket mer är möjligt med blogga-metoden
Samma metod (låt oss kalla den blogga-metoden) går att tillämpa på mycket mer. Träning är ett självklart exempel. Givetvis kan kost och träning kombineras på samma blogg.

Blogga-metoden är heller inte på något sätt ovanlig. Det finns massor av folk som bloggar om vad de äter och hur de tränar just med målet att få en bättre hälsa. I fotot nedan ser vi mer av dagens nyttiga middag:

1 kommentar
Christian sa...

Hade denna diskussionen med en av mina vänner. Kul sammanträffande

2008-04-23 10:00

Kommentera