Sökfunktion med Adsense - Google Co-op överlägsen AdSense for Search (?)

4/10/2008

Det finns två produkter från Google för webbplatssökning med Google Adsense:

AdSense for Search är den som funnits längst och som jag använt tidigare. Här på bloggen valde jag nu emellertid att testa Google Co-op. Jag räknar faktiskt med att Google Co-op kommer visa sig bättre än AdSense for Search så att jag inför den på övrigt sedan. Orsaken är att:

Google Co-op söker din sajt i första hand
Google Co-op har sökning för webbsajten som standardalternativ. AdSense for Search söker webben istället som standard. Jag tror att det är bättre om besökare gör den sökning han vill göra och inte behöver göra om det (men det kan vara tvärtom också).

Detta kanske man får ändra om man frågar Google men det har inte blivit av för mig och enligt villkoren får man inte ändra något i koden.

Styr utseende på annonser och resultatsida
Du ha en egen resultatsidan som du kan styra utseende på med Google Co-op. Väljer du det kan du dessutom välja mellan några alternativ var annonserna ska komma. Med AdSense for Search kommer annonserna alltid högst upp.

Bättre utseende med Google Co-op
Du har helt andra möjligheter att styra utseendet på Google Co-op. Med Adsense for Search har du mycket lite av välja på.

Tänk dock på att du naturligtvis alltid måste följa Adsense TOS kring utseende liksom övrigt.

Du kan styra sökalgoritmen med Google Co-op
Adsense for Search är i princip (upplever jag) Googles vanliga standardsökmotor. Google Co-op ger dig bra möjligheter att styra en del del: vad som ska prioriteras och vilka delar som ska sökas igenom.

Du kan göra olika sökmotorer för olika ändamål. Detta är något jag kan se att läsare jag har på vissa sajter kan ha mycket stor nytta av.

Sök fler sajter
Du kan inkludera andra webbsajter i sökningen. För den här bloggen kan jag göra en separat sökmotor med urvalda bra sajter om sociala media, SEO, bra innehåll och internetannonsering.

Har du flera webbsajter och t.ex. en affärsblogg kan du göra en sökmotor att ha där som söker alla dina sajter.

Mer intressant med Google Co-op
Du kan också bjuda in besökarna till att bidra till sökmotorn. De kan du låta lägga till sajter, tagga sajter m.m.

Förövrigt finns en del kataloger där man kan registrera en seriös sökmotor man gjort.

0 kommentarer

Kommentera