Vi har lätt för att se "samband" som inte finns

7/01/2009

Ett fenomen många har svårt för att erkänna och som har förvånande stor påverkan är att vi människor har lätt för att se orsakssamband som inte existerar. Det har troligen att göra med att det under större delen av vår historia fram tillochmed den tidiga människan varit väldigt korrekt. Idag lurar det dock oss. En av flera böcker som tar upp det är Fooled by Randomness (länken går till Google Books) av Nassim Taleb. Han använder värdepappershandel som utgångspunkt eftersom det är vad han arbetar med.

Jag gjorde ett exempel på hur en text kan utlösa fenomenet i ett inlägg 2008 på Pryltrend:

Trots att jag tydligt skriver att det är ett skämt upplever en del att resonemanget känns riktigt. Detta ett par - tre gånger även när de sett att jag skrivit att det är ett skämt (vilket jag inte låter dem lyfta fram t.ex. som kommentar eftersom det kanske senare kan kännas generade när fenomenet går bort) och de rationellt inser att förklaringen bör vara helt felaktig.

En del tar det väldigt allvarligt och jag fick en sådan kommentar igår (som jag lät publicera). Bakom kommentaren ligger dessutom sannolikt fenomenet vi har där en del är troende på en spelkonsol (t.ex. Nintendo, Xbox eller Playstation) vilken de är helt lojala mot och även irrationellt och elakt alltid försvarar:

"men skit hög tror du det för jävla snopp jävel nej det är så klart inte för det va fan vet du om sånt själv vet jag väldigt mycket om spelkonsoller och jag chippar dom och så vidare men är du helt jävla dum i huvud vart fan hittade du den där och kopierade den hit enligt microsoft säger dom att dom har kallat det för man ska kunna spela om runt om i hela världen online som jorden går runt som är 360 grader så men dom tåg bort gradern och dom visste fan heller nån jaävla idiot som du kunkde fan hitta på det här skiten"

Ingenting i resonemanget jag gjorde stämmer. Poängen är just att man kan ta egentligen vad som helst och göra en argumentation liknande den här och få det ytligt att verka rimligt. Verkar ett samband finnas har vi lätt för att acceptera det utan att ifrågasätta.

Exemplet på Pryltrend.com är medvetet dåligt gjort för att peka på problemet snarare än att missbruka det men ändå har det flera gånger utlöst fenomenet. Detta trots att inlägget bara haft ett fåtal besökare.

Da vinci koden visar på problemet

Ett välkänt exempel på fenomenet är också Da vinci koden. Mängder av människor tror att den har något viktigt att säga och att diverse fantasier i den har med verkligheten att göra. Inlägget på Pryltrend.com gjorde jag förövrigt som ett exempel på hur de skrev boken och jag uttryckte det så här:

Jag köpte av en slump Da vinci koden på Myrornas. Att det var skräp var naturligtvis ingen överraskning men eftersom romanen fått en sådan påverkan och blev trendskapande var det viktigt att ha läst den. Fast någon stor förlust var det ju inte då den bara kostade 10 kr och gick att läsa ut på en 1/2 dag.

Den "metodik" som författarna utnyttjat för att få en mycket underlig och nästan helt säkert felaktig slutsats att verka trolig (för en del) är inte på något sätt ny.

Förklara alltid vetenskapliga termer och begrepp

Ett vanligare problem med det här rör vetenskapsnyheter. Används vetenskapliga namn som de flesta inte fullt förstår kommer en del vara mer benägna att acceptera nyheten som riktig. En ansvarsfull skribent bör därför alltid förklara alla vetenskapliga namn och där så är möjligt använda vanligare ord för olika begrepp.

Tidigare inlägg värda att läsa:

Outliers: Negativa stereotyper och arbetsminne
För allt viktigt ska identitet kontrolleras
Horoskop och otrevliga affärsmodeller

0 kommentarer

Kommentera